Häromdagen damp det ner två brev med landstingslogga på min hallmatta. Äntligen!

Det ena brevet berättade att mina cellförändringar finns kvar och att jag inom kort skulle kallas till kvinnosjukvården för en slyngbiopsi. (Det som brukar kallas för konisering, eftersom den bit av livmodertappen som man tar bort är konformad, om jag inte har missförstått det alldeles.)

Det andra brevet var just den där kallelsen som skulle komma inom kort. Jo, det var ju inom väldigt kort!

I det här brevet stod det dock ingenting om någon slyngbiopsi (som jag i min journal på nätet har snokat rätt på att jag ska göra), utan bara att jag ska göra en undersökning.

Cellprovet som togs nyligen vid den gynekologiska cellprovstagningen visar att det finns cellförändringar på livmodertappen. Cellförändringar är inte detsamma som cancer, men vi rekommenderar en undersökning av en gynekolog.

Vid besöket hos oss får du träffa en gynekolog som berättar mer om behandling vid cellförändringar, svarar på dina frågor och gör en gynekologisk undersökning.

Området med cellförändringar sitter ytligt på livmodertappen och kan oftast tas bort i lokalbedövning redan vid besöket. I vissa fall kan det vara lämpligare att göra ingreppet på vår operationsavdelning vid ett senare tillfälle.

Jag antar att det är det där som kan tas bort med lokalbedövning som är slyngbiopsin. Och jag säger bara en sak. Aldrig. I. Hela. Jävla. Livet. Att. Jag. Gör. Det. Med. Bara. Lokalbedövning!

Den där kolposkopin (nej, det har inget med stjärtundersökningar att göra, även om det stavas nästan likadant) var bland det värsta jag gjort i sjukvårdssammanhang! Jag vill gärna vara positiv och säga att det är lika normalt att gå till gynekologen som till öronläkaren, men jag avskyr det verkligen! Att ligga där utfläkt och ha främmande människor som rotar och gör mig illa.

Så. Nu ska jag försöka lyckas med det omöjliga och inte bara få tag på en vårdavdelning som har ungefär tre sekunders telefontid om dagen, utan även övertyga dem om nödvändigheten i att jag slipper göra min undersökning i vaket tillstånd.

Edit: Jag önskar att jag hade fått en sån här kallelse istället (från ett ställe som dessutom skriver saker som ”Operationen kan göras i lokalbedövning men på Läkargruppen gör vi oftast operationen i kort narkos.”)!

