Det är väl knappast någon nyhet att jag gillar att fylla i listor? Den här har jag sett lite här och var på det däringa internetet och kunde inte låta bli att lägga vantarna på

TRE GUILTY PLEASURES

1. Topz! Tänk om det var lika ljuvligt att tandtråda som att topza! Så mycket billigare det skulle bli hos tandläkaren! Så många vaxproppar jag skulle ha sluppit!

2. Polarkaka med bregott och skivad banan. Känns som att jag är ca tre år när jag äter detta. En jävligt nöjd 3-åring that is.

3. Typ vilken spellista som helst på spotify med namn typ ”Hits of the 90’s” och liknande. Älskar nostalgimusik från mina tonår! Särskilt sånt som jag då tyckte var våldsamt okreddigt och under min värdighet. (Läs: Backstreet Boys.)

NÄR GRÄT DU SENAST OCH VARFÖR?

Igår, när jag hörde Lisa Nilssons tolkning av ”The Sign” från Så mycket bättre. Den låten har en fjärrkontroll till mina tårkanaler!

NÄR KAN DU VERKLIGEN, VERKLIGEN VARA DIG SJÄLV?

Som om jag ens visste vem jag var! Äh, i rätt sällskap under rätt förutsättningar är jag ju helt klart en variant av mig själv i alla fall. Och med min kusin en annan variant. Och med exmannen en tredje. Osv osv i oändlighet…

TRE SAKER DU AVSKYR

(Här skippar jag självklara svar som rasism, annan diskriminering mm. Här kommer tre lite mer ytliga saker. Okej?)

1. När stället där jag gratistittar på The Fosters plötsligt får för sig att jag ska betala – när det är sju minuter kvar av avsnittet!

2. Folk som inte har förståelse för att andra inte är lika bra som de själva. Här menar jag i jobbsammanhang, när jag är newburger och den andra gjort grejen i tjuåttamiljoner år. Då vill jag inte ha sneda blickar, pikar eller skitsnack. Antingen vägledning eller bara lite tålamod, tack!

3. Kaviar! Så. Jävla. Vidrigt. Jag vill helst inte ta i, eller ens vara i närheten av, mina barn när de har ätit det. Hur kan man vilja äta något som luktar något så fruktansvärt vidrigt? Hur kan man vilja äta något som smakar något så fruktansvärt vidrigt?! (Här har vi en väldigt bra grej med att vara skild: man slipper ha kaviar hemma och kan hänvisa kidsen till pappa om de vill äta bajs/kaviar.

HUR VAR DU I SKOLAN?

Skitbra om jag var intresserad. Skitdålig om jag var ointresserad. Har ungefär lika många MVG som IG i mina betyg, och inte särskilt mycket däremellan.

VAD BLIR DU STRESSAD AV?

Jobbiga ljud. Mitt eget huvud, som är sjukt bra på att hitta på skräckscenarier. Krav (påhittade eller verkliga spelar ingen roll).

TRE SAKER DU ÄLSKAR:

1. Mina barn – särskilt när de sover och är sådär ljuuuuva som aldrig annars.

2. När det är sådär ljummet ute så att man inte måste ha jacka på sig, men man kan ha en om man vill bara för att det är snyggt.

3. Bli kliad på ryggen i hundratusenmiljoner år. (Så jävla sämst grej med att vara ensamstående. Väldigt lite kli blir det.)

HUR TROR DU ATT ANDRA UPPFATTAR DIG?

Om man inte känner mig kan man nog se mig som oseriös? Jag är rätt skämtsam och babblig av mig, vilket ju lätt kan feltolkas. De som har upplevt mina blyga, introverta stunder tror nog att jag är en riktigt suris. De flesta andra tycker nog att jag är lite väl högljudd, men rolig och snäll. Typ så.

HUR UPPFATTAR DU DIG SJÄLV?

Ofta: skittrist, trött och sur. Ibland: Skitrolig, smart och snabbtänkt. Sällan: Påhittig och tålmodig.

EN SITUATION SOM DU TYCKER ÄR JOBBIG / PINSAM:

När folk helt uppenbart känner igen mig och det är rätt tydligt att jag borde känna igen dem också, men det inte ringer minsta lilla klocka… Eller när jag blandar ihop mina stackars elever! Att glömma deras namn tycker jag inte är jättefarligt (jag är trots allt timvikarie och träffar några hundra elever i månaden), men att blanda ihop dem känns faktiskt jobbigare. Särskilt när jag kallar samma elev fel namn flera gånger.

TRE OTIPPADE SAKER OM DIG:

1. Har vunnit en ”ditt bästa kaviarrecept-tävling”. (Se gärna punkten om saker som jag avskyr.)

2. Ogillar katter. Starkt. Brukar säga att det är pga allergi (vilket visserligen är delvis en del i mitt ogillande) men egentligen tycker jag mest att de är typ fula, äckliga, opålitliga och allmänt jävla trista att umgås med.

3. Jag har aldrig provat knark. Om man känner mig här på bloggen är det kanske inte så överraskande? Men i ”verkliga världen” känner många till att jag varit rätt …vild? Och blir lite förvånade när jag inte ens har rökt på lite grann i förbifarten liksom.

NÄR KÄNNER DU DIG SOM VACKRAST?

När jag är full?

VAD SKRATTADE DU SENAST ÅT?

När jag såg en gubbe på andra sidan gatan som såg precis ut som Gargamel! Alltså, jag svär, jag skrattade högt! Inte som en full och galen kärring, men ändå.Fnissade för mig själv en lång stund efteråt.

Gargamel - the real one
Den som jag såg hade dock inte klänning!

 

NÅGOT DU FUNDERAT MYCKET ÖVER?

Framtiden. Hur det ska ordna sig med ekonomin. Vad f*n jag ska bli när jag blir stor. När jag egentligen ska ta körkort. Och tusen andra saker. Det är alltså saker jag funderat över ur en mer negativ/pessimistisk vinkel.

Vill man vara mer positiv tål ju även mina köksväggar att omnämnas. De är för tillfället bäbisbajsfärgade. (Om man vill vara snäll kan nyansen kallas latte.) Det. Är. Så. Jävla. Fult! Nu har jag äntligen bestämt vilken färg jag ska ha istället! (Roooosa!!!) Återstår bara att ha råd med färg och ork med målning.

TRE SAKER DU ÄR RÄDD FÖR:

1. Att mamma ska bli sjuk och dreglande på ett hem

2. Att mamma ska dö

3. Att exmannen ska dö

ETT YRKE DU TROR DU SKULLE VARA DÅLIG PÅ:

Telefonförsäljare. Fy fan vad jag skulle suga på det! Jag var faktiskt på en kurs för telefonförsäljare i vintras. Det var hemskt! Man fick lyssna på autentiska samtal, för att lära sig hur det kan (ska) gå till. Hurtiga unga människor, som lurar halvdöva äldre att tacka ja till oönskade prenumerationer och annat skräp. Jag hade så himla ont i magen efteråt. Jävla jävla arbetsförmedlingen som tvingar arbetslösa att ens söka sådana jobb!

SLUTLIGEN, ETT YRKE DU TROR ATT DU SKULLE VARA BRA PÅ:

Det där som är lite hemligt, men inte jätte-, att jag drömmer om.

 

