De böcker som jag läser flitigast i för tillfället har rafflande titlar som Människovetenskaperna – problem och traditioner i humanioras vetenskapsteori, Muntlig och skriftlig kultur – teknologiseringen av ordet samt Svenska språket under 700 år. Ingen av dem är sådär hemsk så att man vill skjuta sig i huvudet, men kanske inte heller så bra att jag känner mig nödgad att tipsa om dem.

Jag kommer faktiskt inte ens ihåg vilken bok jag läste senast som inte var kurslitteratur eller högläsningsböcker med ungarna.

Senaste bok som jag lyssnade på? (Ja, jag tycker att det är skillnad på att läsa böcker och att lyssna på ljudböcker.) Jag rodnar våldsamt när jag skriver detta: Det ska bli ett sant nöje att döda dig av Magdalena Graaf. Den kom upp som ett tips i min storify-app, och jag började lyssna. Kunde inte riktigt sluta, pga spännande innehåll, med misshandel och hemskheter. Men alltså. Den var så illa skriven. Så. Illa. Skriven. Ibland var det så pinsamt dåligt att jag var tvungen att pausa ett tag.

Repliker i stil med ”Nä, Annika. Jag känner att jag inte orkar med det här springandet längre. Mitt hjärta går i tusen bitar och jag får en känsla av att ingenting faktiskt kommer bli bättre av det här i längden. Särskilt inte för barnet. Nu är det dags att våga gå vidare, även om vi båda vet att det kommer bli det svåraste vi någonsin har gjort.”

Så. Dagens tips blir nog en varning istället. Läs den inte, om du inte har en rödpenna i handen och har varit noga med din blodtrycksmedicin på sistone.

