Nu i veckan har jag (återigen) börjat en kurs, där målet är att bli klar med en c-uppsats i svenska. Den uppsatsen kommer troligtvis bli mitt examensarbete, även om jag lika gärna kan låta c-uppsatsen i samhällskunskap tjäna det syftet.

Som alla vet så är det viktigt att ha koll på vad man håller på med när man utför viktiga uppgifter. I det här fallet är alltså ”uppgiften” att skriva en uppsats. Nå. Hur gör man då för att ha den där kollen? Jag har gjort som så att jag har skrivit en liten checklista, så kan jag liksom luta mig tillbaka och njuta av att se att jag faktiskt har gjort det som jag har tänkt att jag ska göra.

Hittills ser listan ut ungefär såhär:

  • Köpa ny pärm
  • Fixa fin etikett till pärmen
  • Sätta in register i pärmen
  • Köpa referenslitteratur (har köpt en av tre böcker, så den kan jag inte stryka helt)
  • Sätta mig in i referenslitteraturen (har läst en tredjedel av den bok jag hittills har köpt)
  • Köpa whiteboardtavla, så att jag kan skriva upp snillrika idéer
  • Sätta upp nyss nämnda whiteboard på väggen
  • Skriva uppsatsen

Jamen, det ser ju lovande ut. Jag har ju redan fixat fem punkter av åtta!

