Jag har aldrig vabbat i hela mitt liv.

I sex år och fyra månader har jag varit förälder, men inte en enda gång har jag vabbat.

Det kan ju låta bra. Som att mina ungar inte har varit sjuka en enda gång.

Jodå. Det har de varit. Vi har haft vår beskärda del av krupp, öroninflammationer, magsjukor, konstiga prickar och febertoppar. Men aldrig har jag vabbat.

IMG_6811

När man är hemma och sjuk kan man ta roliga selfies!

Dock har jag varit hemma med sjuka barn massvis med gånger. Kan faktiskt inte räkna hur många dagar det rör sig om, men många är det. Inte en enda av alla de här gångerna har jag fått ersättning från försäkringskassan. Inte för att de hatar och bojkottar mig (eller vice versa) utan för att jag är student. Är du student får du ingen ersättning för att du stannar hemma. Det kan ju tyckas vara rimligt, eftersom du inte går miste om någon inkomst. (Om du inte är borta så många dagar att du misslyckas med studierna och således inte får några pengar från CSN kommande ansökningsperiod…)

Men nu då? När jag häromveckan skulle jobba extra på mitt sommarjobb och efter bara någon timme blev uppringd av dagis, som meddelade att Stella var magsjuk. Då gick jag ju faktiskt miste om inkomst. Men jag fattar inte hur jag ska få någon ersättning för det, eftersom man först måste fylla i en himla massa uppgifter på försäkringskassans hemsida. Bl.a ska man fylla i sin årsinkomst och sysselsättningsgrad, vilket inte är så lätt när man varken har det ena eller andra på sånt där fint sätt som den som inte är extraanställd har.

Har suttit och krånglat med e-inloggning, fylla i nya uppgifter etc. i en kvart eller så. Men alltså, näe. Nu orkar jag inte mer. De där hundralapparna får jag leva utan. Försäkringskassan – Barbafjant 1–0.

