Jag har åkt till gamla hemstaden för att vara lite sjuksköterska åt min nyopererade mamma. Hon har fått en ny knäled inopererad, och är väl inte så överdrivet rörlig den närmsta tiden.

I tisdags opererades hon och idag var tanken att hon skulle skrivas ut. Så har det tyvärr inte blivit. Inte för att operationen har misslyckats på något vis – tvärtom verkar den ha gått precis som planerat! Det är hennes diabetes (typ 1) som har fått spatt pga. mediciner och operation, så att värdena är så höga att läkarna inte vill skicka hem henne.

Det känns lite tråkigt det här. Visserligen är det ju skönt att veta precis var jag har min mamma när hon är sjuk. Extra skönt att det är på ett sjukhus, där hon kan få så bra hjälp som möjligt. (Höga sockervärden är bl.a farliga för att de skadar fina kärl och också inre organ. Det är väldigt slitsamt för kroppen, kan man kort säga.) Men alltså, det är ju inte jättekul att sitta ensam i mammas lägenhet, när man vet att ens familj är på stranden och testar födelsedagsvattengeväret för fullt.

Imorgon är det midsommarafton och jag hoppas att hon kommer hem då. Jag visste ju, när jag bestämde mig för att åka hit, att jag inte skulle fira med min egen lilla familj. Dock hade jag inte räknat med att fira helt ensam…

