Idag följde jag med Helmer till skolan där han kommer börja i höst.

Alltså.

Han. Börjar. Skolan. I. Höst!!!

Ok. Förskoleklass. Det som hette lekis när jag klippte ut nalle-masker och knöt fast gummiband så hårt i dem att skiten gick sönder och aldrig gick att ha på maskerad ändå. (Som om jag någonsin skulle klätt ut mig till nalle! Jag ville alltid vara Svarta Madam och ha på mig gammelmoster Lottas svarta spetsklänning!)

Han hade varit rätt orolig innan. Bara en sån grej som att ta mat själv och sedan bära tallriken över matsalen.

Det gick såklart finfint! Bespisningspersonalen hade hjälpt honom att ta, men han sa vad han ville ha, så han hade tydligen ätit makaroner med kålpudding och falukorv… Bära tallriken till bordet gick utmärkt! Såklart. Dock att besvikelse hördes i hans röst när jag berättade att jag haft sylt på min kålpudding. Han hade missat den, stackars syltälskaren. I höst däremot, då vet han att det är längst till vänster som man ska leta efter sylten!

