Igår var jag och Helmer iväg på en resa som arrangerades av bostadsbolaget som vi hyr hos. Det är rätt nice det där, att allmännyttan faktiskt inte bara hyr ut bostäder, utan även fixar en del aktiviteter för de boende. (Ha ha! Låter som att jag bor på gruppboende eller så. Gör ej det. Lovar.)

Igår ordnades alltså en bussresa ner till Universeum i Götelaborg. Vi har varit där några gånger förut, men det är alltid kul att åka dit tycker jag! Huset är gigantiskt och det finns alltid något nytt att upptäcka.

Den jättestora sågfisken Fröken Sokrates låg och myste ovanpå akvariet...

Den jättestora sågfisken Fröken Sokrates låg och myste ovanpå akvariet…

Dessutom var det sjukt mysigt att göra något på tu man hand med mitt storbarn för en gångs skull. Det märktes att han njöt, dels av att vara ensam med mig, dels av att vara stor. Annars vill han gärna göra sig liten och daddig, när lillasyrran är med, så han blir lika liten som hon. Nu satt han på bussen och lyssnade på CD-saga med kepan på sned. När vi skulle äta ville han ogärna ha något från barnmenyn …ända tills han läste (! jepp, han läser nu!) att det fanns hamburgertallrik.

Nöjd resenär

Nöjd resenär

Han är så himla tapper, mitt lilla stora barn. När vi åkt i en knapp timme mådde han dåligt och kräktes i en påse. Så en till, och en till och så många att vi tappade räkningen till slut. Han fick ett åksjuketuggummi av reseledaren, men bara minuter efter att han spottat ut det fick vi rycka fram en påse till. (Hundbajspåsar är det åksjuka barnets föräldrars bästa vän! Ibland i alla fall.) Till hemresan däremot hade jag googlat fram att man kunde använda Tavegyl  – en allergimedicin – som åksjukemedicin. Vad hade jag i väskan om inte Tavegyl? Kändes som att vi inte hade så mycket att förlora, så han fick en halv tablett (det var ju vuxenstyrka) som han lätt svalde ner med lite festis.

Inte minsta lilla kräkantydan på hela hemvägen! Så himla skönt! För oss alla!

Jag ger vår resa fem Magister Näbbman av fem möjliga.

Den som sett Fågelvägen 3 på SVTB vet vad jag menar.

Den som sett Fågelvägen 3 på SVTB vet vad jag menar.

