Jag handlar rätt mycket på Lindex. Inte för miljontals kronor om året, men större delen av ungarnas kläder kommer har kommit därifrån, precis som en hel del av mina egna.

Men alltså. Nu orkar jag inte med mer skitkvalitet!

Handlar jag på H&M är jag beredd på lite sämre kvalitet. Hur länge kan ett par barnleggings för 33 kronor hålla, liksom? Tydligen väldigt mycket bättre än ett par från Lindex för 100 kronor mer.

Det som har gått sönder sista månaderna är: tre par leggings (till Stella) som har varit så illa sydda att sömmarna har gått upp efter 1-3 användningar, en t-shirt (till Stella) där hela fållen runtom i nederkant gick upp efter två användningar, en tunika (till Helmer) där applikationen har varit slarvigt påsydd och lossnat i nederkant, en klänning (till Helmer) där en ficka varit så illa påsydd att den lossnat. Det är de grejer som jag kommer på såhär på rak arm.

Ja. Och så min jacka då. Jag köpte en vinterjacka till mig själv, typ i november. En snygg svart-blå jacka med en massa knappar. Efter någon dag märkte jag att en knapp var lös. Suckade lite och sydde fast den. Dagen efter var jag tvungen att förankra ännu en knapp. Så tappade jag en knapp och var tvungen att sy fast reservknappen som följt med. Efter någon vecka var ytterligare en knapp lös…

Sådär har det fortsatt. Jag har varit tvungen att sy fast alla knappar utom en! En!!! (Det förtjänar faktiskt tre utropstecken.) Borde  inte det redan vara gjort när man betalar för ett plagg? Värst av allt är att jag har tappat ytterligare en knapp utan att märka det. Det saknas alltså en knapp i den jacka som jag köpte för en himla massa hundralappar för bara några månader sedan.

Att gå till Lindex inne i stan och klaga är det sannerligen inte värt. Där verkar de ha citroner i personalutrymmets fruktskålar. Tror inte att jag har fått ett leende från personalen i Karlstad en enda gång faktiskt. Om något måste bytas/returneras är det ett jäkla suckande och stönande. Detta leder såklart till att man drar sig för att gå dit och klaga. Så nu har jag en stor hög med trasiga plagg som jag har kastat bort pengar på.

Nästa gång blir det Kappahl eller H&M som får mina pengar. Då håller grejerna en månad i alla fall!

