När jag fyllde 25 (för en jäkla massa år sedan) var det vinter ute.

Jag hade en stor härlig fest, med 18 personer inklämda i min lilla etta på 36 kvm. De som var där var mellan 19 och 48 år. Allt från min plastlillasyster till före detta jobbarkompisar hade dykt upp. Sedan drog en hel del av oss ner på stan. Jag minns inte säkert, men jag misstänker att jag träffade hårdrockaren som fyller samma dag som jag och antingen bjöd honom på öl eller uppmanade honom att bjuda mig. Troligtvis både och!

När jag kom hem vid femtiden på morgonen kändes lägenheten ovanligt fräsch, vilket var lite konstigt med tanke på att vi hade rökt inne i köket. Så kom jag in i ”vardagsrummet” (det fanns ju faktiskt en sovalkov, så jag låtsades att det var en tvåa) och där stod altandörren på vid gavel.

Ja. Altandörren. Inte balkongdörren. Utanför yrde snön, men det lilla taket på uteplatsen hade skyddat rätt bra från insnöing.

Jag drog igen dörren och gick och lade mig.

Idag blir jag 34 och kommer troligtvis fira en aning lugnare. Och ute är det vår, så jag behöver inte oroa mig för att det ska snöa in.

20140313-102738.jpg

