I eftermiddag ska jag åka iväg och gå på möte med skolinspektionen.

Jovisst!

Nu är det inte så att jag ska börja jobba där, utan jag ska träffa dem i egenskap av förälder till barn på förskolan.

Lite kul att personalen på båda kidsens förskolor kom att tänka på mig när det var dags att göra utvärdering. Om jag är den där morsan som pratar mest på ganska exakt alla föräldramöten? Eh. Ja.

Jag ska sätta mig och skriva ner några punkter, så att jag inte blir nervös/ivrig/förvirrad när jag sitter där. I och med att ungarna går på olika förskolor har jag sett hur olika det kan fungera på olika ställen. Det är inte så att vi är missnöjda med någon av förskolorna. Bara så att det ibland kan kännas märkligt att något som funkar på A inte gör det på B.

Viktigast av allt tycker jag att det är att lyfta hur tydligt personalbristen påverkar även oss föräldrar och såklart våra barn. Det är inte på något sätt okej att gruppen inte går ut en enda gång på hela dagen, enbart för att det inte finns nog med personal. Det är inte heller okej att allting ”lite extra” försvinner, enbart för att det inte finns nog med personal. (Som pepparkaksbak, julpyssel, utflykter.)

Mycket av problemen beror mer på politiska beslut än på själva förskolan, men allting går hand i hand och måste ändå tas upp. Jag är glad att jag har fått chansen att gå iväg i eftermiddag!

