Det är fult att vara avundsjuk, jag vet. Men det är inte så jäkla lätt att låta bli ibland. Jag är just nu inne i en väldigt avundsjuk period, där det i miljontals bloggar handlar om barnfria romantiska weekends, fluffiga frisörbesök och hur ledset det känns att mormors mormors mormors mormor har fått snuva och tänk om hon kanske dör någon gång.

Topp tre saker jag är avundsjuk på:

1. Folk som har sina föräldrar i livet. Dels för att jag saknar min pappa och mina svärföräldrar så jävla mycket. Dels för att det verkar så fint att kunna få hjälp ibland. Någon som sätter upp en hylla, bakar en påse bullar eller hämtar på dagis när allting kör ihop sig. Eller bara att kunna prata. Om hur det var när man var liten. Fråga vad farbror Knut hette i andranamn. Berätta hur mycket man tycker om varandra.

2. Romantiska äventyr på tu man hand. En gång i tiden fick jag och Barbatönt åtminstone en dejt någon gång i veckan. Det var när vi åkte hem från stugan – en resa på cirka tre kvart – och båda barnen somnade i baksätet. Nu är det för det första vinter, så stugan är igenbommad. För det andra håller sig Helmer numera vaken under såna korta resor. Åka någonstans finns inte på världskartan, varken ekonomiskt eller praktiskt.

3. Alla som har körkort, eller håller på att ta. Efter tusen år fick jag äntligen tumme ur och gick och skaffade tillstånd för mig att övningsköra med Barbatönt som handledare. Tror ni att jag har kört något än? Nej. För vi har aldrig barnvakt, och jag är vähähäldigt osugen på att övningsköra med kidsen skrikande där bak. Om jag bara fick köra några gånger utan dem, så att jag liksom lär mig starta utan att bilen skuttar, så vore det okej att köra med dem i bilen. Men när ska vi barnvaktslösa stackare få till sådan tid?

Det var min lilla bitterlista det! Tro mig, det finns en hel massa annat som också skulle kunna komma upp på listan. Jag jobbar på att vara en fin och ödmjuk människa, som unnar andra att ha det bra. Men ärligt alltså. Jag vill faktiskt också ha det bra!

*lägger mig på golvet och fulgråter*

