1, 2, 3: Det här lilla gänget, min familj:

Barbatönt, Helmer och Stella.

4. KontrasterMjuk leverpastej på knaprigt knäckebröd med krispig gurka på. En salt och en söt godis i munnen samtidigt. Hälla en nybryggd espresso över en kula iskall vaniljglass.

5. En speciell duschcreme, som ska lukta kaffe men luktar godis och gamla minnen.

6. Ensamhet. Att bara vara ensam och i lugn och ro ett tag. Efter en veckas vabbande, varav två dagar med båda ungarna, är den här punkten extra viktig!

7. Människor. Visst, somliga är fullständigt dummaihuvet ibland. Men jag skulle verkligen inte klara mig utan kontakt med andra människor. Måste få titta, prata, lyssna, känna. Pratade med psykologen som inte är någon psykolog om det en gång. Frågade om det är osunt att vara så beroende av andra människor för att må bra. Jag minns inte hennes ord, men något i stil med att no man is an island har jag för mig att hon svarade.

8. Gå och lägga mig. Särskilt i en säng med nybäddade lakan. Och så favoritkudden så klart. Den är minst trehundra år och antagligen skitäcklig. Jag vet inte riktigt vad den är fylld med, men den är jättetung, så jag misstänker blyfjädrar. Finns det? Så ska jag ligga i något slags framstupa sidoläge, med kudden ovanpå ena armen. Jag är typ allergisk mot min egen hud, så jag måste vila kinden mot tyg, nämligen. Och så täcket upp så högt det går, men så att fötterna ändå är under täcke. Låter väl enkelt?

9. Prylar. Kaffebryggare, elvispar, ajfånar, nån burk med nånting att smörja barnvagnshjul med, brödrostar och hörlurar. You name it och jag har troligtvis dubletter. Är både chockad och stolt att jag  inte har någon padda. Klart att jag vill, men jag kan inte verkligen motivera ett så sjukt dyrt inköp av något som min ajfån och lilla Maggie (som macbooken heter) klarar av lika bra.

10. Toan. Kan inte riktigt bestämma mig om jag är mest förtjust i badrummet i stort, eller i själva toaletten. Det finns inte mycket här i världen som är så fint som att gå och sätta sig på den där porslinsstolen när man är riktigt nödig! Efter att dessutom ha stängt och låst dörren är det rena himmelriket för en grinig småbarnsmamma. Jag har dessutom ett vagt minne av att det finns ett badkar därinne, men det är visst mest fyllt med städgrejer och gummiankor numera. Trevlig blandning.

