Jag tänkte att jag skulle försöka knipa åtminstone bronsmedalj i ”Årets bästa mamma 2013”.

Av olika orsaker så går kidsen inte på samma dagis. Visserligen ligger de väldigt nära varandra: på varsin sida om en bussgata bara, men det är ändå en liten extrasväng man får ta. Det är ju vi själva som har valt att de ska gå på olika ställen, men det betyder ju inte att jag tycker att det är jättesmidigt varje dag.

Igår orkade jag bara inte ta med båda ungarnas jättesäckar med regnkläder+stövlar+tjocktröjor, utan lät allting hänga kvar. Trots allt har de där påsarna (ja, för det är mer påsar/väskor i normalstorlek, än säckar som vi pratar om) åkt fram och tillbaka till förskolan igen varenda jäkla dag den här veckan. Varje eftermiddag när jag hämtat har jag tänkt ”Det kan ju bli regn imorgon”. Och varje morgon har det varit fint väder och ungarna har haft byxor, t-shirt och foppatofflor* på sig. Dessutom skulle vi gå och handla direkt efter dagis, och jag ville ha plats till potatis och mjölk i vagnens varukorg.

Typ såhär var de klädda i morse...

Typ så här brukar kidsen vara klädda när det är fint väder.

I morse?

Regn såklart.

Och regnkläderna alltså kvar på förskolorna.

Så vi tågade iväg. Barnen iklädda byxor, t-shirts och foppatoflor*. Stora ungen visserligen med fleecejacka, men lilla vägrade ta på sig sin. (Don’t mess with the ettåetthalftåring om kläder!) Och så jag då, iklädd klänning, jacka och gummistövlar.

* Ingår för övrigt i kategorin ”saker jag aldrig trott att mina barn skulle ha på sig, men som jag har köpt till dem varje sommar sedan storungen var 2”.

