Jag hinner inte längre skriva sådana där långa fina brev på dina månadsdagar, Stella. Det är så mycket annat som händer hela tiden! Sedan jag började plugga i slutet av mars, och du började på förskolan i början av april har tiden gått helt galet snabbt! Plötsligt är vårterminen 2013 bakom oss, och om några dagar börjar ditt livs första sommarlov!

På sommarstugans trapp. (Iklädd storebrors gamla regnbyxor.)

På sommarstugans trapp. (Iklädd storebrors gamla regnbyxor.)

Sedan du började på dagis (ja, jag varvar termerna en del) sover du bara en gång på dagen, någon gång efter lunch. Eller mitt i maten. Häromdagen visade en av pedagogerna kort på när du sov vid matbordet! Du brukar somna för natten sittande i ergoselen någon gång vid 19-21. Det har varit tidigare än så, men för tillfället har du svårt att komma till ro. Någon gång mellan midnatt och 2 vaknar du igen och vill äta ”dudde”. Jo, för jag ammar dig än. Det hade jag inte trott! Sedan vill du gärna äta vid 6-tiden också. Ibland somnar du om efter det, men oftast inte.

IMG_4250

Du äter själv, med sked eller gaffel. Nästan allting är jättegott – jag kan faktiskt inte komma på någonting som du inte äter.

Dina tänder har kommit ut lite tokigt. Först kom framtänderna, sedan kindtänder och så några framtänder till. Jag har lite svårt att hålla räkningen, men jag tror att du har sex tänder uppe och tre nere. Dessutom ser man att du är svullen här och där under tandköttet, så när som helst kommer du ha alla 20 tänderna uppe!

Du älskar att leka med bollar och att gunga – eller ”gacka” som du säger. Du pratar inte särskilt mycket, men det är oftast väldigt lätt att förstå dig ändå. Du skakar och nickar på huvudet och pekar och hytter med din lilla näve och säger ”nä nä nä”. Helmer kallar du för Mämä, och du själv heter nog Nenna. Nappen heter ”pappa” och … ja, det är nog de ord jag kan komma på nu. Just det! Örat heter ”öööja” och magen visar du stolt upp och säger ”mawa”.

På sistone har du varit sjuk en del. Först fick du konstiga utslag på kinderna. Till slut gick vi till doktorn, som berättade att du fått svinkoppor, så då fick du äta penicillin. Några veckor senare fick du ett riktigt fult blöjeksem, som inte försvann hur vi än försökte med olika tips och tricks. Ett besök till doktorn igen, och vi fick veta att du hade stjärtfluss. Vilken diagnos va! Nu har du ätit penicillin i tio dagar igen, och är mycket bättre. Hoppas att vi får en frisk och härlig sommar!

Fyra nyanser av sött!

Fyra nyanser av sött!

Du är så rolig att umgås med! Jag kallar dig för min lilla gladskit, för du är verkligen ofta glad. Emellanåt är du förstås både arg och sur och rädd och ledsen, men oftast är du ändå glad och busig. Jag älskar dig så mycket att jag nästan imploderar och exploderar samtidigt ibland. Min finaste lilla tant, älskade lilla Skräp, tokiga lilla gladskit! Tänk vilken tur att det var just du som kom för att bo hos oss! ❤

