1. Hur gammal är du? 32, snart 33

2. Hur gammal känner du dig? Som en sextonårig åttioåring.

3. Vad har du gjort i dag? Vaknat mitt i natten av bebis ettåring som har ramlat ur sängen. Vaknat några timmar senare av make som säger att han ska till jobbet, och då inse att jag (förutom ramlingen mitt i natten) faktiskt har sovit en hel natt! Tagit tempen på två barn och kunnat konstatera att de äntligen är feberfria! ”Råkat” hälla storbarnets yoghurt i bebistallrik, vilket var ett genidrag som fick honom att äta upp hela frukosten. Fått på både mig och kidsen kläder och komma iväg i tid. Blivit osams med storbarnet. Blivit sams med storbarnet. Lämnat nyss nämnda storbarn på dagis. Gråtit på dagis när jag fick veta att en av dagiskompisarna har fått cancer. Gått hem med sovande (!) ettåring. Hällt i mig kaffe och kakor som var kvar sen ettårskalaset.

4. Vilken film såg du senast? The Iron Lady. Fin film på många sätt och vis, men jag kan bara instämma i den kritik som ogillar att det handlar om en nu levande person.

5. Vem ringde du senast? SJ för att kunna boka biljett med medlemsrabatt. (Hur 1800-tal är det inte att man måste boka via telefon om man ska köpa till sig själv + barn?)

6. Är du besatt av någonting? Onda andar? Dåliga ordvitsar? Min ajfån? Att ställa väckarklockan på klockslag som slutar med 3. Att googla på en f.d klasskompis som jag egentligen tycker illa om. Klämma pormaskar nästan varje gång jag hamnar framför en spegel.

7. Är du rädd för blod? Inte blod i sig, men tycker att det är stressande när andra blöder mycket. Värsta tillfällena var en gång på jobbet när jag hittade en vält liten tant i en enorm, växande blodpöl, samt när Helmer skar av en bit av sin fingertopp.

8. Beskriv platsen du befinner dig på just nu? Brun soffa i ett leksaksbestrött vardagsrum. Till vänster ett soffbord med en halvfull kaffekopp. Till höger en hall, varifrån det hörs snarkningar ur en barnvagn.

9. Kan du nämna fem statsministrar under 1900-talet i Sverige? Ja

10. Googlade du för att få fram svaret på föregående fråga? Nej, så något har jag tydligen lärt mig under utbildningen till samhällskunskapslärare.

11. Vilken färg är dominerande i din garderob? Postgraviditeter: svart. Pregraviditeter: rött och rosa.

12. När vaknade du i dag? Mellan kvart över sju och halv åtta. Lite oklart.

13. Vilken är din favorithögtid? Jul.

14. Vart i världen skulle du vilja befinna dig just nu? Längtar mer till andra tider än andra platser. En onsdag 2003, eller vilken dag som helst 2014 skulle jag gärna besöka ett tag.

15. Nämn en plats i världen du besökt som du aldrig vill återvända till? Psykakuten i valfri stad.

16. Hur vill du tillbringa din pension? Som kulturtant, med många vänner, god mat, gott vin och färgglada kläder. Någonstans i kråkslottet jag bor i sitter Barbatönt och läser gubbiga böcker i sitt gubbiga bibliotek.

17. Vad lyssnar du på just nu? Tystnaden, som då och då bryts av snarkningar från den däringa vagnen i hallen som jag skrev om nyss.

18. Har du någon gång brutit ett ben? Jepp. Hade armen i gips när jag fyllde fem. Tyckte att jag var ganska exakt coolast i världen.

19. Vilka fem saker vill du inte vara utan i ditt skafferi/kyl? Kaffe, mjölk (till kaffet och för att hålla Helmer glad). Det är de produkter som jag på riktigt blir ledsen om de inte finns. Annars varierar mina måsten. Nån sorts fryst grönsak, allra helst sån där skolmats-ärtor-majs-paprika-gurka-blandning. Lök. Creme fraiche.

20. Vem är din favoritkändis? Zzzz…

21. Vad är du på för humör just nu? Nöjd. Får lite lugn och ro efter några dagar med sjuka barn. Är varken arg, glad, ledsen, sur etc. Är liksom bara nöjd.

22. Vilka världsdelar har du varit i? Europa

23. Snarkar du? Enligt mig: självklart inte! Kanske liiite om jag är förkyld. Enligt Barbatönt: Låter som en trombon!

24. Vilka yrken har du provat på? Jobbat på café, stått i kassan på bageri, hemtjänsten, på vårdboende, räknat röster på val, samt tagit emot röster och kryssat för i röstlängden, lärarvikarie, ledsagare.

25. Hur går du helst klädd? Offentligt: klänning och leggings. Hemma: pyjamasbyxor och säck, även kallad enorm och söndertvättad t-shirt.

26. Vilket stjärntecken är du född i? Firre.

27. Vilket är ditt favoritgodis? Choklad med nötter. Nötter med choklad.

28. Vad sa du senast? Godmorgon Anthony! till en dagiskompis som jag mötte på väg från att ha lämnat Helmer.

29. Vilket var ditt bästa ämne i skolan? Svenska

30. Vad har du på dig just nu? Prickiga strumpor från barnavdelningen. Har ej små fötter, alltså är den ena lite trasig pga för stor fot i sig. Jeans, som är för små och för stora på samma gång. Typ, magen pöser över, men de åker ner om jag går. Mammatrosor. Fläckig amningströja. (Man skulle lätt kunna tro att det är typ mjölk- eller kräkfläckar på en sådan. På min är det chokladfläckar. Amnings-bh utan stöd, så att tuttarna är ca tre kilometer långa. Jag är verkligen en hot mama!

31. Vilken är din favoritaffär? Typ ingen. Handlar på konsum här i gettot ca tusen gånger i veckan, så den kanske?

32. Vad har du för storlek i kläder? Ungefär så många X framför L att lappen är lika stor som själva plagget.

33. Vad har du i dina fickor? Byxfickorna: ingenting. Jackfickorna: gamla handlingslappar, reflexer, pennor, läppgoffs, vantar.

34. Vad köpte du senast? En himla massa mat för lite över 1000 kr. Bl.a tre paket lammfärs till extrapris.

35. Hur många gånger har du flyttat? 11 gånger

36. Om du var fast ensam på en öde ö, vilka tre saker skulle du ta med? Om jag kunde räkna med räddning: tält, bok, kniv. Om det var kört: självmordskit.

37. Är du morgon- eller kvällsmänniska? Det varierar med behoven. Dock mer kvälls-. Inte ens när jag jobbade på bagis och började jobba 5 eller 6 gick jag och lade mig tidigare än 23. Hellre då en tupplur på eftermiddagen. Älskar tupplurar!

38. Senaste filmen du såg på bio? Kanske The Hunger Games? Eller nån barnfilm.

39. Har du blivit sydd någon gång? Ja, lagad på typ alla sätt som går. I ansiktet har jag sytts, limmats och tejpats. Handleden har sytts (efter operation och inget annat). Efter kejsarsnittet nitades jag med 17 läskiga agraffer. Vet inte hur många stygn som gick åt efter att Helmer gjort entré.

40. Har du någon gång badat naken utomhus? Jovars. Men föredrar prickig bikini.

41. Vad åt du till frukost? Yoghurt med äppelbitar. Fullkornsringar däri. Smörgås med bregott och vitlökssalami därtill.

42. Hur såg ditt liv ut för tio år sedan? Jobba, jobba, festa, festa, jobba, festa, jobba, festa. Och så en hel del kaffe ockå.

43. Har du någon gång åkt dit för fortkörning? Har inte körkort. Men vill gärna passa på att berätta att jag en gång åkt i över 200 km/h med en tysk polis. Det var kul. Och läskigt.

44. Vem gjorde senast något extra speciellt för dig? Barbatönt, som kom och hämtade mig och kidsen på shoppingcentret så att vi skulle slippa åka buss + ta en halkig promenad med tusen matkassar.

45. Vart lägger du din mobiltelefon när du sover? Uppåner på sängbordet.

46. Vad var det sista du åt? Kaka.

47. Vilken tid är din väckarklocka inställd på? Troligtvis någon gång på eftermiddagen. Som sagt, jag älskar tupplurar!

48. Är du blyg? I vissa sammanhang vågar jag knappt andas. I andra är det jag som hörs, syns och märks mest.

49. När flög du senast? I januari 2005.

50. Har du något tatuering? Fyra. En ko, en älg, en drake/blomma/eld/typisk 2001-tatuering och två karpar.

51. Har du varit med om en bilolycka? Åkt i diket.

52. Har du något bevarat inom dig som ingen annan vet? Nja. Är nog ganska öppen, men inte med/mot alla.

53. Vilken är den roligaste träningsformen? Ölhävning?

54. Har du några husdjur? Gillar inte djur.

55. Vill du gifta dig? Inte igen. Men vill gärna ha råd med stort kalas någon gång!

56. Var växte dina föräldrar upp? Mamma i Karlstad och pappa i Eskilstuna.

57. Har du någon gång ringt polisen? Bara för att anmäla typ cykelstölder. Och så när vår barnvagn blev stulen i höstas.

58. Vilka är dina största svagheter? Har ingen självkänsla och är extremt känslig mot viss stress. Den kombinationen är fullständigt jätteusel, eftersom jag börjar hata mig själv när yttre omständigheter krånglar.

59. Har du, eller har haft, något smeknamn? Nej. Jag heter Barbafjant!

60. Vad ska du göra imorgon? Kanske åka till Ikea och köpa plastad frotté till Helmers nya säng. Tvätta och packa lite, efter som jag och Stella drar till Uppsala på lördag. Äta godis och glo på nån film. Prutta. Äta. Sova.

