För 5 år sedan:
Var jag gravid med en Rolf i min mage. Jag åt ogenerade mängder semlor och budapestbakelser och svällde inte bara runt Rolfhuset, som gravidmagen kallades. Dessutom köpte jag och Barbatönt bokhyllor till vår nya lägenhet. Och en säng. En stor och vuxen säng. På det stora möbelvaruhuset blev vi prejade av en tant som uppenbarligen tyckte att vi stod i vägen med våra tre fullastade kundvagnar.
Med en pedagogiskt förklarande tröja på mig visar jag upp traderafynd som jag gjort till Rolf.

Med en pedagogiskt förklarande tröja på mig visar jag upp traderafynd som jag gjort till Rolf.

För 3 år sedan:
Hade precis det officiella skitåret 2010™ inletts. Jag pluggade som en dåre till den tenta som jag misslyckats med strax innan jul. Samtidigt som jag hade påbörjat en ny kurs, som tentades av några dagar innan omtentan. Samtidigt som jag skrev seminarieuppgifter till den pågående kursen. Och vi förväntades vara pålästa inför den kurs som snart skulle börja. Ingen press eller så, men om du inte klarar det får du inte fortsätta med det här ämnet, hette det. Kämpade och slet. Tja, det var januari 2010. När hösten gick över till vinter hade det gått så långt att jag blev sjukskriven. Fick hjärtklappning bara av att titta på min dator, eftersom jag förknippade den med pluggångest.
För 1 år sedan:
Gick jag åter omkring med en bebis i magen. Den här gången kallade vi den inneboende för Pomme, efter Helmers konstiga uttal av Homer (Simpson). Beräknat förlossningsdatum var 27/1, men jag räknade väl inte med att den här bebisen heller skulle komma i tid. (Helmer kom 16 dagar efter utsatt datum.) Plötsligt en kväll tyckte jag att bebisens rörelser kändes himla konstiga. Det var liksom som om sparkarna kom nedåt, istället för upp i lungorna. Åkte in till sjukhuset för att kolla upp det, och visst! Bebisen låg i säte. Tid bokades in för vändningsförsök, men jag förbereddes på att om det inte lyckades skulle det kunna bli kejsarsnitt. På vändningsförsöket fick jag medicin för att underlätta vändandet. Under tiden som vi väntade på att medicinen skulle verka vände bebisen sig själv!
Här trodde jag att det var 6 dagar kvar, men jag fick vänta lite längre än så...

Här trodde jag att det var 6 dagar kvar, men jag fick vänta lite längre än så…

För 3 månader sedan:
Började jag skriva nån lista på bloggen, men blev visst aldrig klar. Stella fick sina första tänder och jag var lite orolig att amningen skulle ta slut pga det. Varje onsdag gick hon och jag iväg på babyrytmik i kyrkan och jag var nog ganska löjligt tillfreds med livet. Förutom på tisdagarna, möjligtvis. Då är jag sällan tillfreds med livet, eftersom Helmer har ledig dag då, och under hösten rök vi allt som oftast ihop som allra värst just på tisdagarna. Det är fortfarande verkligen ingen favoritdag, men de är klart mer friktionsfria nu än då.
På väg hem från konsum, en måndag i oktober 2012.

På väg hem från konsum, en måndag i oktober 2012.

Idag:
Har jag lite dåligt samvete eftersom jag mer eller mindre beordade Barbatönt att göra sig otillgänglig för jobb alltför tidigt, bara för att jag ville ha honom hemma när jag ringde vårdcentralen angående min halsfluss. Dock vaknade jag feberfri och med bara ont i halsen och inte snälla-kan-nån-avliva-mig-ont i halsen, så jag ringde aldrig VC. Och tydligen är vikarier som kan börja 9 inte alls attraktiva, så idag har telefonen varit helt tyst och min sambo således arbetslös. Pga mig, som inte vill ringa viktiga samtal med två galna barn hemma.
Imorgon:
Är det tisdag. (Se ovan…) Jag funderar på en tripp till IKEA för att försöka hålla humöret uppe hos både mig och kidsen. Många verkar ha ikea-ångest, men jag tycker att det är rätt nice att skrota runt där och kanske också få hem lite krafs. Helmer tycker också att det är rätt nice, med stora lekutrymmen och kanske också få hem lite krafs… Stella säger inte så mycket om saken än.
På ikea finns det bl.a maskeradkläder man kan prova...

På ikea finns det bl.a maskeradkläder man kan prova…

Om 1 år:
Har jag tagit mig i kragen och har en utbildning som är på G igen. Jag tycker åter att det är roligt med lärarutbildning och inte få ångest när jag öppnar word, går förbi universitetet eller tittar i vita bokhyllorna. (Vita bokhyllor = kurslitteratur, bruna bokhyllor = skönlitteratur.) Jag och Barbatönt gråter en liten skvätt över vårt stora, stora barn, när vi fyller i ansökningspapper till Helmers skola. Stella ska snart fylla två och kan precis allt själv, men vill inte. Eller kan inte, men vill. Eller hur var det nu med tvååringar? Minns i alla fall att det inte är nån parkpromenad direkt.
Letar på bilder på en tvåårig Helmer och hittar den här. Tagen inne på Toys r us, sommaren 2010. Det fanns visst fina stunder då också.

Letar på bilder på en tvåårig Helmer och hittar den här. Tagen inne på Toys r us, sommaren 2010. Det fanns visst fina stunder då också.

Om 3 år:
Kan det, om jag har lite flyt med när kurserna går och sådär, faktiskt vara så att jag äntligen är färdig lärare! Jag har ett vikariat på någon schysst skola och elever som jag gillar och de gillar mig tillbaka. Jag och Barbatönt är gifta och bor kvar här på Trudeluten. Helmer går i skolan och jag undrar över vilka som kan vara hans riktiga föräldrar, när det visar sig att hans favoritämnen är matte och idrott. Stella ska snart fylla fyra år och är sådär galen i rosa och glitter som jag svurit att min dotter aldrig skulle bli. Samtidigt är hon en cool tjej med skinn på näsan, som säger ifrån när de andra kidsen på dagis smiter från städningen efter pysslet. I min mage bor en än så länge hemlig lillabroster.
Om 5 år:
Bor jag inte kvar i Karlstad. Jobb och äventyrslystnad har tagit mig och familjen till staden med den dialekt som jag avskyr mest av alla: Göteborg. Vi har ett hus med en så liten trädgård att gräsmattan kan klippas med handjagare på max åtta minuter. På grund av en begynnande 40-årskris (jag fyller 40 år 2020) har jag börjat jogga. Samt permanenta mig. Och bära pärlörhängen. Barbatönts kris har lett till att huset är fyllt med sticklingar och skott, och i växthuset i trädgården trängs chiliplantor med pelargoner. Helmer är 9 år och slits mellan sina främsta intressen ridning, dans, klarinett och fotboll. Stella är en lika underbar som odräglig sexåring med nytappade tänder. Hon har bättre koll på bidragen i melodifestivalen än vad jag någonsin haft, eller kommer att ha. Lillabroster har sina storasyskon lindade kring lillfingrarna. Hen kommer undan med nästan vad som helst, utom att riva sönder Bamsetidningar. Ögonen är lika bruna som pappas och storasyskonens, och tårna lika spretiga som mina.
På tisdagarna äter vi semlor och jag och Barbatönt berättar: För 10 år sen Helmer, då låg du i mammas mage och ropade att hon skulle äta semlor varje tisdag, så då gjorde hon det.
