Den här listan har jag sett lite här och där. Jag tror faktiskt inte att jag har lyckats göra någon årssammanfattning något av de andra tusen år som jag har bloggat (dagbok på nätet 1998-2002, lunardagbok 2002-2006, blogg 2006-nu) men börjar ändå skriva på den här.

Gjorde du något 2012 som du aldrig gjort förut?

Jag skulle ju kunna skriva det uppenbara och självklara: att jag blev tvåbarnsmamma. Men mamma har jag ju ändå varit förr, om än inte till två. Däremot har jag aldrig varit på ljusparty förr. Ljusparty alltså – låter det inte ganska mycket som en suspekt omskrivning för något snuskigt? Det är det dock inte. Man går hem till nån människa och lyssnar på en annan människa som berättar om förträffligheten med just de ljus som hon säljer, till skillnad från alla andra på marknaden. Plötsligt känner man ett hett begär till såväl doftande värmeljus, som glänsande lyktor att ha dem i. Allt till ett pris som är sjuttielva gånger högre än vad man till en början tyckt verkar rimligt.

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?

Inga vänner som jag kan komma på. Däremot fick min styvsyster bebis i maj och min brors bebis kom ganska exakt en månad senare. Ser fram emot framtida kusinträffar!

Dog någon som stod dig nära?

Det är visserligen en och en halv dag kvar på det nya året, så vad som helst kan ännu hända. Jag väljer ändå att svara nej på den frågan. Tack och lov för det!

Vilka länder besökte du?

Har hållit mig inom landets gränser. I år igen. Åh, vad jag vill ha jobb och pengar och flygbiljetter till både hit och dit!

Är det något du saknar år 2012 som du vill ha år 2013?

Se förra frågan! Jobb, pengar, självförtroende, studiemotivation, självkänsla, körkort. Om alla de där punkterna hör tätt ihop? Oh yeah!

Vilket vilka datum från år 2012 kommer du alltid att minnas?

5 februari: Var höggravid, inne på nionde övertidsdagen. Åkte till stan med Helmer. Tittade på resväska att ha som BB-väska, men hittade ingen jag gillade. Köpte yatzy som jag skulle ha som tidsfördriv under förlossningen. Började få värkar under kvällen. Sms’ade med en kompis och ljög att jag fortfarande inte kände av något. Sprang på toa tre miljoner gånger under Äkta människor. Hetspackade en BB-väska. Åkte ensam med taxi till förlossningen strax före midnatt, bara för att kolla så att bebisen inte hade vänt sig till säte igen. (Då hade jag förresten ingen BB-väska med mig: jag skulle ju bara in på en snabbkoll. I tygpåsen jag hade med mig låg: Fatta eld, en flaska cola, min plånbok, förlossningsbrevet och mina röda tumvantar.) Betalade taxin kl 23:52.

6 februari: Kl 01:31 blev jag mamma till Stella! Om det har jag väl skrivit nog nu? Även om jag fortsätter älta allting i huvudet nästan varje dag.

Vad var din största framgång 2012?

Att jag vågade bestämma mig för att vara mammaledig sjukt länge (för att vara jag) istället för att helt omotiverad och deppig börja plugga något skit som jag inte kunde bry mig mindre om just då. Ibland är det modigare att ge upp än att klamra sig fast.

Största misstaget?

Precis samma som punkten ovan.

Bästa köpet?

Bilen kanske? Även om jag inte har körkort, och således inte får köra den själv, så är det rätt nice att åka i den.

Vad spenderade du mest pengar på?

Boende, barn(-prylar, -kläder), bil.

Gjorde någonting dig riktigt glad?

Att någon som jag älskar, som kämpat för att få barn, får fira ett alkoholfritt nyår eftersom hon äntligen är gravid!

Vilka låtar kommer alltid att påminna dig om 2012?

Som vanligt, de senaste åren, är det väl mest en massa barnsånger. Nu vinkar vi en sång, som vi sjöng på babyrytmiken och som Stella vinkade så glatt till. Sången som jag sjöng till Stella på namngivningen, som Helmer avbröt med en ljudlig gäspning.

Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?

Klart gladare än jag var det officiella skitåret 2010©, men ändå inte på topp. Någonstans mitt i sörjan av dålig sömn, halvmisslyckade studier, trotsande barn, barn som inte blir till, graviditeter med tillhörande psykiskt dåligtmående under den ena och fysiskt under den andra, en massa dödsfall och allt annat som har varit de senaste åren, har jag tappat bort en bit av mig själv. Jag minns mig som en rolig, skrattande, bubblig, rosa, babblig och bubblig person, men känner mig oftast bara som en medelålders surkärring med snäsig röst. Dock i år: något mindre av den varan och på något vis lite mer tillfreds med saker och ting.

Vad önskar du att du gjort mer?

Ifrågasatt människor som trampat på mig.

Vad önskar du att du gjort mindre?

Gråtit i hemlighet. (Och istället ägnat mig åt ovanstående.)

Blev du kär i år?

Om och och om igen i hela min lilla familj!

Favoritprogram på TV?

Är så trött på TV. Den är på jämt, men det är ruggigt sällan som jag egentligen tittar. Äkta människor, Veckans brott (med semla!), Allt för Sverige, Så mycket bättre och Sverige bakar är de program som jag försökt passa. (Ja, jag föredrar verkligen SVT. I ♥ licens-TV!)

Bästa boken du läste i år?

Har blivit klent med läsning. Typ två trilogier, eller till och med tre om man räknar Torka aldrig tårar utan handskar, som bara kommit ut med en del än så länge. De andra var Hungerspelen-trilogin och Arn-trilogin. Läste även några fler böcker i stugan i somras, men minns inte riktigt vilka. GW’s självbiografi. Nån mer. Ingen var bäst.

Största musikaliska upptäckten?

Inget alls. Att jag är skittrist vet jag liksom redan.

Något du önskade dig och fick?

Ett friskt barn. Hon var visserligen inte alls frisk när hon föddes, men efter första tidens kämpande verkar det som att hon faktiskt mår bra.

Något du önskade dig och inte fick?

Råd, tid och ork att ta körkort.

Vad gjorde du på din födelsedag 2012?

Ingenting som jag minns i alla fall. Kanske åt jag någon liten tårtrest från Barbatönts födelsedag? (Han fyller ju dagen innan mig.) Hängde med mina barn. Var småbitter över att man får så himskans få presenter när man är vuxen. Något sånt, kan jag tänka mig.

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?

Att jag hade haft en vettig inkomst, och på så vis kunnat leva på den istället för på sparpengar.

Vad fick dig att må bra?

Ibland: Vara med min familj. Ibland: Vara utan min familj. Som vanligt alltså.

Vilken kändis var du mest sugen på?

Ingen alls. Kamprad, som kan ge mig en ny gratissäng?

Vem saknade du?

Barbatönts mamma.

De bästa nya människorna du träffade?

Även om jag nog inte kommer ha någon livslång kontakt med dem, så var det himla mysigt att gå på spädbarnsrytmik. En massa sköna mammor och deras bebisar. Alla i mer eller mindre samma ålder som Stella (bebisarna alltså…) och med samma tankar och funderingar som mig (mammorna alltså).

Mest stolt över?

Delad plats för de två männen i mitt liv. Barbatönt, som kämpar sig genom motgång efter motgång, står ut med mig (vilket jag själv rätt ofta inte gör), tar minst lika stort föräldraansvar som jag gör och samtidigt lyckas slutföra sin utbildning, parallellt med att han försörjer familjen genom vikariat runtom i stan. Hurra för honom!

Helmer, min älskade fyraåring, som med jämna mellanrum driver mig till vansinne. Som tjatar hål i huvudet på alla han möter. Som när solen glittrar på snön, en vinterdag när det är 10 minus ute, plötsligt utbrister ”Tänk att gud har skapat något så vackert!”. Som har en cykelhjälm som ser ut som en nyckelpiga, som får alla vi möter att le. Som får välja kläder fritt i affären när det är dags för lucia på dagis, och då väljer det allra vackraste han hittar: en tomteklänning i röd sammet. Som skriker rakt ut av lycka när han får en morgonrock i julklapp. Som älskar lax, men säger att han kan avstå från fisk på julbordet för att han älskar sin allergiska mamma och vill kunna pussa henne.

Högsta önskan just nu?

Jag svarar sådär klyschigt och fint som Underbara Clara gjorde. ”Att jag ska få vara frisk. Och att alla jag känner ska få vara friska. Om vi får vara friska, då önskar jag faktiskt ingenting annat alls”.

