När jag var 17-18 var jag väldigt förbryllad över min storasyster och hennes sambo som inte kunde berätta vilken som var deras favoritmusik. De kände till en del av det som spelades på radio, men köpte inga skivor. Själv köpte jag nog två-tre i månaden och levde med musik i öronen mer eller mindre från att jag vaknade till att jag somnade.

Sen hände något och jag blev den där trista. Den där som gissar BOB på musikquiz när något spelas och man får ledtråden att en saft heter samma som gruppen. Mm, det var förresten syrrans exman – han som var hennes sambo för 15 år sedan – som hade gjort quizet. Han har numera tonåringar och börjar hänga med, medan jag är småbarnsmorsan som mest lyssnar på Barnkammarvisor. (Favoriten är den med godnattsånger…)

Här kommer alltså en fullständigt jätteomodern lista över mina favoritband/-sångare och -sångerskor, med reservation för viss demens:

(Länkarna går till de bästa låtarna)

