Vissa av de här kan jag tänka mig att läsa om och om igen. Andra vill jag ha kvar idén om hur bra de var, just då, när jag läste dem. Som vanligt inte i någon särskild ordning alls.

  • Parfymen – Patrick Süskind
  • Regnbågen har bara åtta färger – Peter Pohl
  • Flyga drake – Khaled Hosseini
  • Mimmis dagbok – Viveka Sundvall (hette hon då, numera Lärn). Den läste jag ca tusen gånger när jag var i sjuårsåldern
  • The House of Sleep – Jonathan Coe
  • Dödsbädden – Stephen King (en novellsamling som jag läste vissa favoriter (”Mangeln”…) hur många gånger som helst när jag var runt 10 och hittade den i brorsans bokhylla)
  • Blindgång – Marianne Fredriksson
  • Främlingen – Albert Camus
  • Alla familjer är psykotiska – Douglas Coupland
  • Låt den rätte komma in – John Ajvide Lindqvist
