Åh, mitt favoritämne! Jag, mig, mitt!

1. Jag äter nästan allting, men det finns två saker som jag inte ens kan äta av artighet: Lever och grönmögelost. Jag saknar ord för hur sjukt jävla äckligt jag tycker att det är! Andra inälvor kan också vara småäckliga, men går ändå ner. Samma med olika ädelostar. Brie ger mig lätta kväljningar, men en liten bit kan jag ändå ta om den serveras med typ skitmycket frukt och kex. Grönmögelost, däremot: Uäärk! Får lite rysningar bara av att skriva om det.

2. Jag älskar pryttlar, prylar, saker och maskiner! Senaste favoritinköpet är en borrhammare, med vars hjälp jag äntligen har kunnat göra hål i betongväggarna från helvetet. Har typ sjuttielva köksprylar och skulle lätt kunna tänka mig sjuttielva till. Tänk så mycket bättre livet vore om jag hade en glassmaskin…

3. Samlade en gång i tiden på (hutlöst dyra märkes-)parfymer. Slutade mer eller mindre med det när jag blev gravid med Helmer. Favoriten är Angel, som ”luktar fransk hora som bakar pepparkakor”. Saknar fortfarande Les Belles från Nina Ricci. Den luktade lite mer ”fräsch frukt som handlar blommor och springer i vårregn”.

4. Har en ko tatuerad på vänster stortå. Satt och spånade med en kompis om vad som egentligen kan vara den mest onödiga tatuering man kan göra och kom fram till att det här nog var en värdig kandidat till den titeln. Några dagar senare gjorde hon min kossa.

5. Jag är riktigt kass på att ta hand om mina växter, men har en palm som är över tio år gammal!

6. Jag är allergisk mot penicillin. Det upptäckte jag en dag på jobbet. Var hemma hos en vårdtagare (eller brukare  som man väl säger numera) som vanligt på morgonen när det plötsligt började sticka i kinderna. Och ögonen. Och överallt i hela ansiktet. Till slut kunde jag nästan inte se någonting, för att jag var så svullen i ansiktet.

7. Tycker att gröt är så jävla gott! Har till och med vunnit en gröttävling, där man skulle skicka in sitt bästa recept. (Kommer inte riktigt ihåg det, men det var typ havre + råggryn, solroskärnor, linfrön, hackad aprikos och såklart lite salt och vatten som kokas ihop till en gröt och serveras med rivet äpple och havremjölk.)

8. Jag har uppenbarligen någon konstig dialekt som gör att jag säger ä istället för ö. Mer än en person har undrat varför jag säger brääädrost… Värst var när jag fick brev skickat till Frädingshöjd! Sedan dess är jag noga med att påpeka ”Fräädingshöjd, som han poeten du vet.”  ”Jaha, Fröding.” Och så kommer posten rätt.

9. Har av och till rätt barnslig smak. Som när jag köpte en ny liten börs i somras och Helmer blev överlycklig för att han trodde att det var en present till honom.

10. Förutom gröttävlingen har jag vunnit ett gäng andra mer eller mindre märkliga tävlingar. Konstigast är kanske att jag hamnade på delad tredjeplats (kanske var 3-10 tror jag) i en tävling där man skulle dela med sig av sitt bästa kaviarrecept. Kanske låter det inte så konstigt, om man inte vet att jag aldrig har ätit kaviar. (När jag var liten pga allergi. Numera pga äckligt. Eller vedervärdigt kanske är ett bättre ord. Inte så att det passar in på punkt ett på listan, men väldigt nära.)

