Hej Stella!

Kan du tänka dig va? Just idag på din fyramånadersdag är det röd dag i almanackan, och överallt – till och med på bussarna! – flaggas det för att du har funnits hos oss i fyra månader!

Fyra månader har galopperat förbi, sedan den där turbulenta februarimåndagen då du gjorde entré. Tänk. Då kunde du nästan ingenting alls. Faktum är att du (mitt älskade lilla knyte, min finaste lilla tant) var så medtagen att du inte ens kunde andas just  då. Än mindre komma ut i världen med ett högljutt skrik, som din brorsa. Jag har läst i journalen att du var slapp och blå när de tog ut dig, och jag kan bara inte förstå det. Att det är dig orden handlar om.

Åker swebus på väg hem från Örebro. Här sitter hon och berättar för sin fot vad hon varit med om under dagen. ♥

För nu. Herregud vad du kan mycket! Häromdagen låg du på golvet och lyckades spjärna emot så mycket mot ett skåp att hela babygymmet (med dig i, såklart) åkte iväg några decimeter! De där benen gillar du att använda. Nej, du är ingen mirakelbebis som går vid fyra månaders ålder, men du älskar att stå i knät. Och längst ut på benen sitter något som du tycker är väldigt spännande, nämligen två himskans fina fossingar. Tyvärr sitter de lite väl långt bort, men ibland lyckas du få tag på en och ligger då och beundrar den (och pratar med den!) så länge som du kan ligga kvar i den positionen.

Du har fortfarande inte ätit något annat än bröstmjölk och ersättning. Oftast käkar du i mammas mjölkbar, men ibland blir bartendern där så himla trött på stamgästen och då får du gå till pappas flaskeria istället. Så småningom ska du väl få smaka lite något annat, men ett tag till får det nog vänta. Mamma tycker att du blir så himla stor och vuxen om du ska börja äta riktig mat… Mysigt är dock att du har börjat sitta med resten av familjen vid matbordet! Uppallad med en kattmönstrad fleecefilt sitter du i Helmers gamla matstol. Där ägnar du dig ömsom åt att pilla med någon leksak, ömsom åt att nyfiket titta på vad vi andra håller på med. Ja, och så händer det då och då att du inte orkar sitta mer, så att du plötsligt är väldigt framåtlutad i en liten pöl med dregel på bordet.

Med lite bekymrad min. Inte konstigt, med tanke på att hon ligger på en sunkig gräsmatta vid en bensinstation i Degerfors…

Det där med dregel alltså… Innan jag träffade dig hade jag aldrig fattat vad man ska med såna där små dregelhalsdukar till. Jag trodde att det bara var någon lika chick som onödig liten accessoar. Så kom du och lärde mig att om man dreglar runt tusen liter i minuten så kan man faktiskt få eksemliknande röda utslag på bröstet om man inte har en liten dregelhalsduk på sig!

Äntligen! har vi fått höra dig skratta. Häromhelgen var vi ute i stugan och Helmer höll på att dansa runt med sin nya såpbubblepistol. Det syntes att du tyckte att det var roligt och snart började det höras på dig också. Först lät det nästan inte som skratt. Mer som en skruttig bil på väg att startas. Men så kluckade du loss ordentligt. Du skrattade för första gången och det var din älskade bror som lockade fram det. Tro inte att jag inte har försökt kittla dig eller hitta på roliga ljud för att få dig att skratta, men ingenting går upp emot Helmer. Det krävs oftast inte mer än att han visar sig för att du ska skina upp. Ibland låter han lite mycket, så att du blir rädd, men oftare tror jag faktiskt att han har svårare för dina ljud än vice versa…

Den dagens outfit: Stellas tanthatt från HM, giraffdressen köpt på tradera åt Helmer. Helmer har på sig ärvda shorts och påfågeltröja från åhléns.

I helgen var vi på kalas i Stockholm, eftersom din storkusin fyllde tretton och skulle överraskas! Alla var så imponerade över dig. De sa att du verkade så pigg och nyfiken och tyckte att du var så vådligt söt och charmerande. Du log och småpratade med alla som ville mysa med dig, förutom mot slutet av kvällen då du nog helst ville äta och sova. (Men vem 17 vill inte det när klockan närmar sig midnatt?!) Jag misstänker att du snart kommer komma in i någon fas då du inte alls är nöjd med att umgås med folk som du inte känner, men så länge som du verkar trivas så mycket som du gjorde i lördags tänker jag låta dig umgås med nya människor.

Sova kan man med fördel göra när det rör sig. I vagnen till exempel. Eller när man åker tåg. Eller när man ligger i sin vagn och åker tåg…

Det där med sömn är fortfarande ganska oregelbundet. Just där i Stockholm, när vi sov hela familjen i samma rum och H drömde mardrömmar och skrek och gnydde hela natten, sov du såklart också riktigt illa. Annars brukar du somna nångång mellan 19 och 21, sova tills jag lägger mig runt midnatt. Då byter jag eller pappa din blöja och så får du äta i mjölkbaren tills du somnar. Oftast lägger jag över dig i din spjälsäng, som står i andra änden av rummet, eftersom jag är rädd att mosa dig eller nåt under natten. Mellan 2 och 3 vaknar du och äter igen. Sedan sover vi till 6 och precis när du tätit klar kommer brorsan in och säger godmorgon! Vanligtvis sover du och jag ändå vidare då, tills frukosten är färdig runt 8. Det är underbart att pappa pluggar och inte har ett ”vanligt” jobb, för då kan han ta hand om Helmer på morgnarna, och oftast gå till dagis med honom också.

Tänk alltså. Fyra månader har gått sen du föddes. För varje dag som går lär jag känna dig alltmer och jag blir bara mer och mer fascinerad av hur mycket kärlek som egentligen kan rymmas i mig.

Dina gurglande små ljud. När du plötsligt kommer med ett helt nytt ljud (DÄ!). När du har ett alldeles allvarligt ansikte som spricker upp i ett leende när du ser mig. Dina fötter som är så lika mina på bebiskort från tidigt 80-tal. Dina ögon, som går från mörkt gråa till brun, brunare, brunast. När du grymtar som ett galet vildsvin och sliter i mitt bröst så att du snabbare ska få mat. När din underläpp fälls ut som en liten askkopp när du blir rädd.

Då. Och alltid annars, men lite extra mycket just då. Älskar jag dig. Stella, Stella. Min finaste lilla tant, min kärlek, mitt barn. Tänk att det var just du, som jag väntade på en hel lång graviditet + tio dagar. Tänk att det var just du.

Grattis på fyramånadersdagen!

