Jag kommer inte riktigt ihåg när det var – kanske höstlovet 2010? – som syrran och hennes kids var och hälsade på. Jag vet inte om det berodde på att syrran är virrig och hade glömt att avbeställa veckans matkasseleverans, eller om hon ville vara lite snäll mot kyrkråttorna och ta med mat utan att verka som att hon kom med allmosor… En av rätterna som hon hade med recept på och ingredienser till var kycklingköttbullar. Svingott!

Tyvärr ser receptlappen ut att ha blivit både tappad i en smutsig vattenpöl, överkörd av ett gäng bilar och slutligen torkad i tumlare. Sanningen är nog mer att det från början var en rätt kass kopia och att den sedan har drabbats av kocken Barbafjant in action. Istället för att bara skriva in receptet i ett worddokument kan jag ju bjussa på det här.

Kycklingköttbullar
400 gram kycklingfärs
1 gul lök
1 vitlöksklyfta
1 msk mango chutney (2 tsk enligt originalreceptet)
½ tsk sambal oelek
rivet skal från 1 citron + saft från ena halvan
(Det står inget om salt i originalreceptet, men jag vräkte i en tesked ungefär.)

Blanda finhackad lök och pressad vitlök med övriga ingredienser. Forma små bollar så gott det går med den kladdiga smeten. Stek i sisådär en matsked smör i sju minuter på medelvärme. (Så står det i receptet. Själv råkade jag brassa på på högsta effekt några minuter, för att sen hälla på en skvätt vatten, stänga av plattan helt och gå och amma i en halvtimme. Kan ju låtsas att jag gjorde det med flit.)

Enligt originalreceptet ska man servera ruggigt goda ugnsrostade grönsaker till, men det hade jag inte ork med idag. Istället blev det ris med mango. (Okej. Jag hade glömt att ta fram mangon att tinas i tid. Så jag lade de frysta bitarna på det varma riset. Väldigt listigt!)

20120528-215738.jpg

Om man ska lägga upp matbilder på bloggen borde de kanske se mer aptitliga ut än så här… Men jag var faktiskt jättehungrig! (Jodå, jag har redan ätit lite när bilden tas. Proffsigt bloggkort, verkligen.)

Dessutom en apegod sås till. Den gör man såhär:

Apegod sås 2 dl matlagningsyoghurt (jag använde smetana – har aldrig testat det förut, men kommer definitivt göra det igen!)
½ msk mango chutney (eller kanske mer 1-2 msk…)
2 krm sambal oelek
2 krm salt
½ tsk curry

Hur man gör? Tja, mäter upp allt i en skål, rör runt och sen är det klart!

Om man vill göra jättegoda ugnsgrönsaker gör man såhär:

Ruggigt goda ugnsgrönsaker
200 g morötter
200 g palsternacka
150 g rotselleri
½ kg potatis
½ zucchini

2 msk olivolja
1 pressad vitlöksklyfta
½ msk vitvinsvinäger
1 msk honung
½ tsk sambal oelek
salt, peppar

Sätt ugnen på 225°. Skala rotfrukterna (utom potatisen om du gillar den med skalet kvar) och skär i stavar. Dela zucchinin i halvmånar. Bred ut i en långpanna. Blanda ihop dressingen och häll över grönsakerna. Låt stå i ugnen ungefär 20 minuter, eller tills grönsakerna känns klara.

Sen är det bara att göra som värmlänningarna säger: Vri’ å ät!

