Jag fick lite tidigare idag ett jätteroligt mail! Jag har vunnit en tävling, där priset var att få gå på nypremiär av Tigers film i Stockholm. Vanligtvis hade jag aldrig varit med och tävlat, eftersom premiären är i Stockholm, drygt 30 mil härifrån, men eftersom vi faktiskt ska dit den här helgen tänkte jag att det kunde vara värt att testa lyckan.

Priset gäller två vuxna och två barn. Det ena barnet var ju givet – äntligen en chans för mig och Helmer att göra något på tu man hand! Men vem skulle mer få följa med? Kusin F såklart! Det är bara sex veckor som skiljer honom och Helmer, så de skulle kunna vara jättetighta om det inte vore för det geografiska avståndet som gör att vi ses bara några enstaka gånger om året. En av de få gångerna är nu i helgen, då vi ska ha överraskningsfest för en av syrrans ungar som fyller 13. (T R E T T O N ! Det innebär att jag är cirka hundra!) Min plan var perfekt: överraskningsfest på lördag, nypremiär på söndag och sen åka hemåt.

När det visade sig att jag faktiskt vunnit (*glädjeskuttar lite*) ringde jag omedelbart svägerskan för att berätta de glada nyheterna. Då har de fulingarna bokat tågbiljetter – icke ombokningsbara – och lämnar Stockholm redan på söndag förmiddag. Jag förstår verkligen att de  inte är så sugna på att köra de 50 milen mellan Stockholm och Göteborg, särskilt som hon är gravid i v. 35, men ändå. Så himla trist, för det hade varit fantastiskt roligt att gå med just F och hans pappa. (Min storebror alltså, som jag senast jag var på bio tillsammans med 2000, då vi såg The Beach. Bra bok och usel film, om jag inte minns fel.)

Nu hoppas jag verkligen att det går bra att ha annat sällskap med sig, även om det inte blir F som i motiveringen. Vilket äventyr för en blivande fyraåring och hans mamma! (Och för den kusin som förhoppningsvis får följa med istället för F!)

