Jag är en sån där person som gillar att testa nya grejer. Inte sådär så att jag håller på att hoppa fallskärm eller bygga egna flygplan och brumma omkring i, utan mer så att jag får provsmaka yoghurt, kex och tandkräm (som man väl i och för sig inte smakar, men men) och sedan recensera smak, konsistens och utseende. Typ så.

Jag brukar sällan – faktiskt aldrig – skriva om de här testerna i den här bloggen. Det räcker att skriva i den blogg som man åtar sig att skriva i när man anmäler sig som testpilot. Men idag har jag bestämt mig för att skriva om den senaste produkten som jag testat, nämligen helt nya endagslinser.

Den optiker som jag träffade verkade väldigt imponerad av de här nya linserna. Materialet de tillverkas av är tydligen något alldeles fantastiskt och revolutionerande. Man kan väl säga att jag tog det med en nypa salt. Det lät mest som säljsnack, minst sagt.

När jag testade dem första gången blev jag faktiskt riktigt förvånad, på ett bra sätt. För det första över hur de såg ut – tjocka och väldigt kupade. Med andra ord är det ärtans pärtans enkelt att få dem rätt. (Trots att jag har använt linser sedan 1993 kan jag ha problem att se vad som är ”rätt håll”, särskilt med vissa märken.) När jag satte in den första i mitt lätt pollenirriterade öga kändes det plötsligt svalt och behagligt i ögat. Inte ett dugg kliigt.

På kvällen kom eldprovet: nattning av barn. Självklart somnade jag själv och vaknade inte på sisådär en halvtimme. Vanligtvis brukar det innebära trötta, grusiga och ökentorra ögon. Nu fick jag istället uppleva hur det är att vara normalseende! Ögonen kändes helt normala och jag såg perfekt.

Hade jag inte varit så nöjd med de här linserna hade jag aldrig skrivit det här blogginlägget. Jag får (tyvärr…) inte betalt för att skriva det – varken i pengar eller linser. När jag gick in på lenson hittade jag ingen prisuppgift, eftersom de inte verkar ha börjat säljas än. Jag misstänker att de tyvärr kommer vara alldeles för dyra för mig. Kanske kan jag köpa en månadsförbrukning och använda när ögonen riskerar att bli extra trötta. (Hade dem även på bio i lördags och hade inga problem med AC’n, som annars brukar vara bra på att torka ut mina ögon.)

Så ser de ut. Bild stulen från Lenson

