När jag vaknade imorse hade jag en väldigt märklig känsla i kroppen. Först kunde jag inte riktigt komma på vad det var, men så slog det mig – jag var utsövd! Ett tag trodde jag till och med att Tanten hade återgått till sin gamla vana att inte käka på natten, men med tanke på att ena bröstet var alldeles sladdrigt och det andra kändes fyllt av cement, insåg jag att hon nog hade ätit både ett och tre nattamål utan att jag märkt något.

Egentligen hade jag kunnat sova betydligt längre än till kvart i åtta, som det blev nu. Dock kom Helmer och väckte mig, och då är det lika bra att kravla sig upp. Särskilt när han väcker med orden ”jag har gjort frukost!”. Framför mig såg jag hundra liter fil och några kex simmandes på köksbordet, men icke! Han hade ställt fram två sorters yoghurt, skivad kalkon, kaviar, juice och en påse frallor från frysen. Under brödpåsen låg en burk med leverpastej, som han hade gömt om jag skulle bli arg. Jo, för det skulle i så fall vara leverpastejen jag blev arg över, och inte att han klättrat omkring i kylskåpet och jonglerat runt med yoghurtkartonger och juicepaket… Treåetthalvtåringars logik alltså!

