Jag tror inte att jag har bloggat om Malou von Sivers förut. Det är lite konstigt, med tanke på att hon är ett av mina allra käraste hatobjekt i vardagen. Med tanke på att jag de senaste åren antingen har varit pluggerist eller sjukskriven har det ju blivit en del tittande på Baloo om morgnarna. (Eller förmiddagarna, som andra människor visst brukar kalla tiden mellan 10 och 12.)

Idag var Peter Settman, Margareta Winberg och Bea Szenfeld gäster. Jag låg i sängen och halvsov lite, men vaknade till när jag hörde Malou ställa den märkliga frågan ”Vad tycker ni om polacker?”. Man ser att alla gästerna reagerar på frågan – vad säger tanten?! Peter Settman är den som samlar sig först, och han svarar ganska exakt så som jag skulle ha gjort, alltså väldigt ironiskt. ”Ja, jag har ju alltid tyckt illa om polacker…” Här avbryter Margareta Jagförstårinteironi Winberg och säger ”Det har jag aldrig gjort!” varpå Peter fortsätter meningen med att nu när han träffat Bea har han heeelt ändrat uppfattning. Bea skrattar såklart åt ett kul svar på en korkad fråga.

Något senare ska gästerna berätta om vad de vet/tycker om varandra. Fram tills nu har jag egentligen inte haft någon uppfattning om Margareta Winberg mer än att hon är socialdemokrat och så har jag inte tänkt så mycket mer. Genom en liten anekdot lyckas hon effektivt presentera sig som ett imponerande humorbefriat pinneiröven-troll. (Inte troll som i internettroll, utan som i en fd klasskompis, som såg ut som ett troll och aldrig förstod skämt.)

Margareta Winberg berättade om när Peter var programledare för Svenska Spelgalan – hon jobbade tydligen för Svenska Spel på den tiden och kallar alltså galan så – och när han skulle presentera VD’n var denne som bortblåst. Istället för att säga något i stil med ”Vi vet inte riktigt var VD’n är just nu” hade Peter Settman sagt något så hemskt som ”Vi vet inte riktigt var han är just nu. Han kanske är på toaletten och kissar.” Alla utom den uppbragta Margareta Winberg fnissade åt detta, och Peter Settman som nu faktiskt mindes händelsen, kommenterade det hela med att VD’n faktiskt hade varit på toaletten!

I flera år har hon alltså varit upprörd över att någon insinuerat att hennes chef varit på toa. Det är när jag hör sånt här som jag förstår att folk kan chockas över mig, och mitt språkbruk, ibland.

