Alltså. Jag förstår inte riktigt vad det är som pågår, men antar att det (som så mycket annat i preggo- och postpreggosvängen) är normaaalt.

Efter förlossningen kommer något skojigt som heter avslag. Det finns tydligen folk som tror att man slipper det om bebisen plockas ut magvägen istället för genom snippeluran, men det gör man inte alls, för det har ju med livmoderns läkning att göra och därinne har bebisen onekligen bott en stund, oavsett hur den sedan kommer ut. Avslaget kan se ut lite hur som helst, och det kan jag lova att det har gjort de senaste fem veckorna.

För sisådär en dryg vecka sen bytte det skepnad rätt drastiskt. Från att se ut som att det tänker ta slut till att vara alldeles jätterött och göra mig lite orolig. När jag ringde till rådgivningen på gyn visste de inte alls vad det kunde vara. Deras starkaste gissning var att mensen var tillbaka, men med tanke på att den tog flera månader på sig att komma tillbaka när jag delammade H verkar det ju konstigt att den återkommer efter knappt fyra veckor nu, när jag helammar. Att jag inte haft ett dugg ont är ju också lite konstigt om det skulle vara mens. Nu, efter att ha blödit (eller blogat, som det heter på värmländska!) rött i typ tio dagar, börjar det äntligen sina. Men. Plötsligt känns det som att jag har fått mensvärk! Fattar nada.

Och jag orkar bara inte ha nån komplikation nu. Vill bara vara frisk och pigg och glad. Så jag bestämmer mig för att det ryggonda helt enkelt kommer för att jag har gått omkring för mycket i mina väldigt platta skor. Och när man går omkring i väldigt platta skor på asfalt får man faktiskt ont i ryggen, så att det kan kännas lite som mensvärk.

