Fick brev från försäkringskassan häromdagen. Eftersom det snart kommer en ny familjemedlem är det dags att söka föräldrapenning igen.

Jag hatar verkligen att ha med försäkringskassan att göra! Inte med handläggarna personligen – de flesta jag har varit i kontakt med har varit allt från trevliga till supertrevliga och de allra flesta har försökt sätta sig in i min situation, som tydligen är lite förvirrande. Oftast tycker jag bara att det är skitbra att vara student med småbarn, men när det kommer till FK-kontakt önskar jag faktiskt att jag hade ett fast jobb sedan några år tillbaka. Inte så mycket för att ersättningen skulle bli högre då, utan för att det skulle bli lättare att räkna och kräva färre telefonsamtal och inskickade blanketter, samt kompletteringar till de inskickade blanketterna. (Som senare visar sig vara inskickade helt i onödan, eftersom just de där blanketterna ändå inte gäller mig.)

I gårdagens brev fanns en av försäkringskassans klassiska tankevurpor med – om man pluggar utan studiemedel räknas inte studierna som studier. CSN ”sponsrar” tolv terminer. Min utbildning är elva terminer lång. Och så läste jag visst i Linköping nån gång för länge sen. Och så fick jag visst en depression som gjorde att jag ägnade mer tid åt att stirra i taket än i böckerna. Alltså pluggar jag utan studiemedel och lever på min sambo + lite luft, kärlek och arv. Men. Att som FK skriva att jag ”slutade studera 1 maj 2011” bara för att jag fick min sista CSN-utbetalning då är (enligt mig) fullständigt koko! Faktum är att jag skriver min sista tenta i övermorgon, och söker föräldrapeng från dagen därpå.

Dessutom finns den lysande formuleringen ”Din senaste inkomst är från 2008, den kan väl inte vara aktuell.” med i brevet. Frågeteckenlös och allt. Jo, den kan visst vara aktuell! För om handläggaren hade bemödat sig och kikat lite i mina papper går det lätt att se att jag har pluggat hela tiden sedan dess och alltså har en ”frusen” SGI (=sjukpenninggrundande inkomst). Med andra ord ser den likadan ut år efter år tills jag är färdigpluggad. Bör man inte veta det om man jobbar på FK? 

Det här blev ju väldigt långt och ointressant för alla utom mig. Det fanns visst en del ilska som jag behövde få ur mig…

Och vad jag tycker om sjukskrivningsregler skulle kunna få ett helt eget inlägg, men det är nog bäst att jag inte nämner det alls. Finns en risk att jag blir så arg att jag sprängs annars, och sprängas är ju faktiskt det sista man vill.

