När jag sitter och nördar loss på Språkvårdssamfundets hemsida blir jag på samma gång stolt och ledsen, när jag ser pappas namn.

Jäkligt stolt, eftersom hans artikel står före Olle Josephsons. (Inte för att det egentligen betyder att det pappa skrivit är viktigare, eller bättre. Men ändå. Pappas namn före Olle Josephson.) Och för att han var så himla smart. Supersmart. Och kunnig inom sådana ämnen som jag visserligen är intresserad av, men ruggigt dålig på.

Och samtidigt så himla ledsen. Eftersom jag faktiskt inte visste vad han höll på med. Vad jag visste om hans jobb på universitetet var att han hade många pärmar, ännu fler böcker, och att han brukade ha fina kläder på sig när han jobbade. Men vad han gjorde med de där pärmarna och böckerna hade jag ingen aning om.

Därför var det lite kul att hitta pappas namn på nätet nu. Min pappa. Författare till en artikel som kommer före Olle Josephsons.

