Etiketter

, ,

När jag läste komparativ politik i höstas hade vi Utländska politiska system som kurslitteratur. Titeln låter kanske inte så rafflande, men jag uppskattade boken mycket. (Förutom möjligen avsnittet om Ryssland, som lyckades röra till förklarandet av ett rörigt system, istället för att nysta ut det.)

Tyvärr var det en ung bokläsare i hushållet som också uppskattade boken. Ja, ni kan ju ana att det inte var Barbatönt… När jag avslöjade Helmer med boken i handen gjorde han som han brukar när han blir avslöjad. Han sprang. Och han kastade bevismaterialet så långt han kunde! (Vilket inte är överdrivet långt. Hans kastteknik är inte helt finslipad.) Vanligtvis brukar böcker tåla att fara i backen, men den här föll sönder som en pocket från 70-talet. Sidorna lossnade från ryggen i stora stycken.

Först tänkte jag att det inte gjorde så mycket. Men nu är jag ju igång och har praktik på komvux, och då är det rackarns bra om jag läser på lite innan jag undervisar eleverna om exempelvis valen i USA. Men hur kul är det egentligen att läsa i en bok som inte sitter ihop? (Svar: inte ett dugg kul.)

Så. Jag skickade iväg ett mail, till den kontaktadress jag kunde hitta på förlagets hemsida. Det kändes väl inte helt rätt att skicka till en chef, men det visade sig vara betydligt bättre än att höra av sig till kundtjänst. (Som jag gjorde till Bonniers. Jag vill inte skriva ner företag, men usch vad långt ner Bonniers ligger på min lista över kundvänliga företag!)

Inom en halvtimme hade jag fått svar från Torgny Wadensjö, som förlagschefen heter. Och dagen efter låg boken i min brevlåda!

Fantastiskt!

