Etiketter

Den 24 januari 2006 var en tisdag. Det hade kunnat vara en dag, vilken som helst. Det var säkert en dag, vilken som helst, för de flesta här på jorden.

Men inte för mig och Barbatönt.

Vi hade nämligen en blodgivardejt. En sådan skulle kunna gå ut på att man går och lämnar blod tillsammans. (Jag ser framför mig den där scenen i Hot shots när blodet går direkt från en person till en annan. Den första personen blir plattare och blekare, under tiden som mottagaren blir pigg och glad igen!) Men så gick det inte alls till.

Jag hade nämligen lite svårt att hitta i min nya hemstad. Hur man skulle hitta ut till blodgivarstället – Claratappen – hade jag ingen aning om! Efter att ha frågat lite i klassen så visade det sig att Barbatönt var blodgivare och alltså kunde visa mig hur man hittar dit.

Den 24 januari 2006 visade han mig vägen dit. Och satt kvar och väntade  den knappa timme som formulärifyllande och undersökningar tog. Och gick och fikade med mig efteråt.

Vi fikade och fikade och blev alldeles kräkfärdiga av allt kaffe vi drack. Vi diskuterade grammatiska nördigheter och kunde inte alls komma ihåg att pragmatik heter just pragmatik. Det konstaterades senare, i ett mail med rubriken ”Pragmatik, för tjyvingen”. Och ingen av oss ville nog gå hem. Så vi drack lite mer kaffe.

Det gjorde vi den 24 januari 2006.

Och i augusti 2009 hade det hänt en del…

