Igår slängde jag en av mina absoluta favorittröjor.

En alldeles galet gul och knallrosa t-shirt, med en svart palm på. Lite fulfin, sådär.

Den har varit ett av mina gladplagg. Ni vet, en sån där tröja (för vem 17 blir glad av byxor?) som man tar på sig en lite deppig dag. Som gör att man känner sig färgglad och sprallig och busig.

Tyvärr har den stackars tröjan blivit mer och mer trasig. Det började när jag precis hade flyttat till Karlstad. Av någon oförklarlig anledning¹ fick massor av kläder – främst t-shirtar – små, små hål. Som om det var mal i garderoben. Just den här tröjan fick sisådär fem små hål vid axeln. I ett desperat försök att få behålla tröjan tänkte jag designa om den, genom att helt enkelt klippa bort mudden (eller vad det nu kallas) vid halsen + den bit som var hålig. Tyvärr satt hålen så långt ner att den nya halslinningen blev absurt vid. Tanken var väl att få till någon slags båtringning. Istället blev det nästan en kjol.

Jag har trots allt sparat tröjan. Kanske skulle jag någon gång få ork och energi nog att sy om den igen. Kanske till något coolt plagg till Helmer? Eller ett linne till mig.

Men igår orkade jag inte se den längre. När jag städade byrålådorna fick den älskade tröjan se sig förpassad till papperskorgen.

Farväl, fina tröja!

¹ Tydligen kan det bli så om hålen i tvättrumman är för stora. Då trycks liksom plaggen in i hålen och slits sönder. En bra sak är alltså att kolla upp det när man köper ny maskin. (Tipset särskilt riktat till KBAB, som uppenbarligen inte hade gjort det och därmed bidrog till att åtminstone fem plagg förstördes för mig…)

