Jag känner mig lite sugen på att skriva något seriöst, men nu märker jag att jag visst inte har den förmågan.

Det enda jag känner för att skriva nu är en stor jäkla hög med gnäll. Jag kommer just från en föreläsning som inte har lyckats ge mig så mycket mer än ett grinigt humör. Det ironiska är att vi tydligen ska lära oss didaktik (ämnespedegogik) i det där klassrummet, men hela förmiddagen har känts som en enda lektion i hur man inte ska vara som lärare.

Typ:
1) inte veta vad elever heter, trots att man har varit deras lärare i 22 veckor och klassen består av 15 personer
2) ställa frågor som man vill ha redan bestämda svar på
3) uppmana till diskussion, men avbryta den om eleverna ”gör fel” (dvs inte kommer fram till det man själv vill)
4) avbryta och komma med sina egna åsikter, tankar och idéer

Ibland undrar jag om hon har lagt upp undervisningen såhär med flit. Kanske kommer hon, den allra sista dagen i D-kursen, glatt slå ut med armarna och ropa ”SURPRISE! Alla år jag har haft er har jag pratat tvärtomspråket! Ni ska INTE göra som jag har sagt!” Jag skulle inte bli förvånad…

