Just nu sitter jag i bibblan och känner mig vansinnigt nedstämd.

Efter att ha jobbat med både min självkänsla och mitt självförtroende i flera år kan jag numera rabbla upp en hel del grejer som jag vet att jag är bra på.

Jag har till och med börjat kunna säga att jag är bra på matte(!). Men då menar jag riktig matte. Sån där som man faktiskt har användning för. När man räknar ut hur mycket pengar man ska få från försäkringskassan, eller vad en dator kostar om man tar den på avbetalning, eller hur lång tid en resa kan tänkas ta. 

Men nu har jag börjat läsa mikroekonomi och fattar verkligen ingenting! Jag har fått en uppgift – som antagligen ligger på särskolenivå om man jämför med vad som kommer dyka upp senare i kursen – och fattar noll och intet av den! Uppgiftshelvetet består nämligen av ett diagram (ett otroligt simpelt sådant) och en fråga, som såklart är relaterad till diagrammet.

Ge mig en text på ryska och jag skulle kunna läsa den lika bra! Det vill säga inte alls, för jag kan inte läsa kyrilliska bokstäver! (Även om jag antagligen är bättre på att gissa mig fram till deras betydelse, än diagrammets punkter och prickar…) Jag förstår bara inte diagram! Det är inte så att jag inte vill förstå, utan helt enkelt så att de inte betyder något för mig. (Precis likadan är jag med kartor. De säger mig ingenting, om de inte är väldigt stiliserade, så att jag kan förstå att X-gatan ligger två tvärgator bort från Y-gatan.)

Det är ju synd (eller kanske egentligen tur?) att jag faktiskt gillar samhällskunskapen så mycket i övrigt. Annars skulle beslutet att hoppa av utbildningen inte vara ett dugg svårt just nu!

