En längre tid har jag varit galen på fetaostfyllda biffar och idag gjorde jag äntligen slag i saken!

Jävlar i havet, vad goda de blev! Bland det godaste jag lagat i hela mitt liv kanske! (Även om det var en synnerligen dålig idé att spilla ut vattenkannan över bordet, så att maten hann kallna under den evighet som det tog att torka upp översvämningen.)

Avancerat recept
Köttfärs – i det här fallet 488 gram blandfärs
Vitlök – en gigantisk klyfta, som måste delas i tre för att få plats i pressen…
Peppar, oregano eller annan örtkrydda
Fetaost – sisådär 100 gram, hade en bit liggande i kylen
Kesella – nån matsked eller två

Köttfärs, vitlök och kryddor geggas ihop. Sen gör man platta biffar av smeten. (Jag gjorde 14 stycken.) Smula sönder osten och blanda med kesella. Lägg en klutt – kanske en matsked – på hälften av köttfärsplattorna. Lägg resterande färsplattor ovanpå de fyllda. Nyp ihop hörnen och fixa till så att biffarna ser snitsiga ut.

Stek i vad du nu brukar steka i, själv kör jag med en blandning av rapsolja och smör. Tryck i dig! Ät och njut!

