Jag läste nyss i en blogg att personen i fråga hade spenderat helgen i ”Sveriges femte största stad”. Det fick mig såklart att spänna öronen lite extra, eftersom det mesta som rör Limpan får mig att reagera så.

Döm om min förvåning när människan hade varit i Örebro! (Ja, Töntis. Jag tycker att Linköping är den allra största och bästaste staden i hela världen;-))

Nördig som jag är kollade jag upp det hela på Wikipedia, där jag fick veta att jag hade både rätt och fel. (Viktigast av allt, dock: människan som skrev bloggen hade helt fel…) Linköping är Sveriges femte största kommun (efter Stockholm, Göteborg, Malmö och Uppsala) med sina 140 367 invånare. Linköpings tätort är däremot mindre än Örebro (och Stockholm, Göteborg, Malmö, Uppsala och Västerås också, för den delen) och hamnar bara på sjunde plats.

Ja barn. Det var väl en intressant lektion?

