Jag är fortfarande kvar i Linköping.

Barbatönt har blivit smittad av mig, men fått en mycket värre variant, så vi har strandat här i Limpan… Planen var att vi skulle åkt hem igår, men en chaufför som kräks och har feber är väl kanske inte riktigt vad man helst vill åka med.

Jag börjar bli ruggigt trött på att vara här. Mammas lägenhet är visserligen stor till kvadratmetrarna – nånstans över 100 – men har bara tre rum, vilket gör det i princip helt omöjligt att komma undan för sig själv. Och nu börjar jag bli hjärtligt trött på att ständigt bli överkörd. Både när det gäller vardagliga ting och (framförallt) när det gäller Lelle. Mamma må ha uppfostrat fyra barn, men det är trots allt jag som är Lelles mamma och alltså jag som bestämmer och har rätt när det gäller honom.

Jag tycker i alla fall själv att jag ger min mamma (och andra som umgås med min son) rätt fria tyglar. Men speciellt en sak blir jag fullständigt galen på. Under hösten har en särskild sovrutin arbetats fram och jag tycker att den (allt som oftast) funkar väldigt bra. Det är inte ofta som man måste gå tillbaka till Helmer för att få honom att somna om, och måste man det så brukar det räcka att natta honom en enda extragång. Den nattningsrutinen tar inte mer än max en halvminut och går i korthet ut på att få honom att känna sig trygg och säker på att han inte är ensam. (Namnet är för övrigt lite missvisande, eftersom den tillämpas varje gång han lägger sig för att sova, och inte bara vid natt-nattningen.)

Tror ni att den rutinen har följts av mormor? Tror ni att hon har plockat upp honom, gullat med honom och sjungit för honom – trots att jag har förklarat att det är så man absolut inte ska göra?

Och tror ni att jag är bitter nu, när han inte en enda av dagens tupplurar, och inte heller när han lades för natten, somnade med en gång?

(Visst, jag vet att sömnvanor och -mönster förändras sjuttielva gånger under ett liv. Men jag tror knappast att det är en slump att hans insomningsmönster har förändrats så tydligt just när mormor har fått ha ansvar runt en vecka i streck.)

