Självklart blev mitt öga bättre under natten.

Så mycket bättre att jag faktiskt övervägde att ringa och avboka tiden på vårdcentralen, men eftersom jag ändå har frikort tyckte jag att jag kunde unna mig en liten konsultation. (Nöje för fattiga studenter: gratis besök hos sjukvården. Snacka om att lägga ribban lågt!)

Nästan det första sköterskan sa när jag kom dit var att jag såg hemsk ut. (Ja, eller rättare sagt att mitt öga gjorde det…) Det är inte första gången som jag tycker att jag är bättre och skäms för att söka vård, varpå det visar sig att jag faktiskt inte alls är frisk. (Halsfluss. Urinvägsinfektion. Öroninflammation. Allergichock som gav mig förtur de Luxe på akuten.) Det har förstås fått mig att ångra mitt uttalande till hudläkaren ännu mer. Jag hade ju en berömd telefontid för några veckor sedan, då jag sa till min läkare att eksemen är mycket bättre – vilket de är! Men det betyder verkligen inte att de är bra – vilket hon nog trodde på min beskrivning.

Så. Trots att jag allt som oftast är rätt hypokondrisk och gnäller över minsta magont eller snuva, så erkänner jag sällan att jag är sjuk när jag väl är det. Tur att jag är snål då, för det gjorde ju att jag kom iväg och fick medicin den här gången!

