Kunde inte låta bli att nicka lite instämmande när jag läste det här:

DU VET ATT DU ÄR MAMMA NÄR…

* Du njuter av en lång sovmorgon till 8:00. (Nja, barnet råkar ju ha en pappa också. En synnerligen bra pappa, som tassar iväg med den skrikande sonen och ger honom ersättning och leker i gymmet, så att jag kan sova till halv elva.)

* Du varje gång du går ut för att köpa nya kläder till dig själv istället kommer hem med pyjamasar med små grisar på. (Helt sant! Hur skoj är det att leta kläder med så många X framför L att lappen är större än en normalstor golfbana? Mycket skojigare att titta på små små plagg i glada färger, med skojiga tryck!)
* Du inte längre kräver att det du har på dig ska vara rent. (Vadå, liiite kräks syns väl inte?)
* Du tycker att Sempers aprikospuré är riktigt god. (Nu har ju Lelle inte börjat käka mat än. Men det låter väl smarrigt?…)
* Du råkar kalla din partner för pappa. (Heter han inte det? Nä vars, han har faktiskt ganska många namn, varav pappa är ett.)
* Du har bara tid att raka det ena benet. (Jag skulle absolut hinna raka dem. Båda två alltså. Men jag är för lat. Och dessutom väldigt fascinerad av vad hormoner har gjort med min pälsifiering! Det fladdrar i benhåren när jag går!!) * Du gömmer dig på badrummet för att få vara ifred. (Ehm, det är faktiskt skönt att bada badkar!)
* Barnet kräks, och du fångar det i händerna. (Det finns något som heter tvål och vatten. Det kan man använda om man fått något äckligt på sig. (Denna avslappnade inställning har jag alltså till bebiskräks; snällt mjölkkräks, som i värsta fall luktar sur gammal mjölk. Storbarnskräks är något heelt annat!))
* Du använder ditt eget saliv till att tvätta ditt barn i ansiktet. (Hi hi – och till att tvätta av min karlslok i ansiktet. Och mig själv.)
* Du vaggar kundvagnen på COOP fram och tillbaks. (Självklart! Annars kanske mjölken vaknar! Har även kommit på mig själv med att vagga resväskan!)

