Hittills har jag inte filurat så mycket över Lelles namngivning, men efter att ha varit iväg på hans kusins nu i helgen har jag känt mig sugen på att börja planera lite.

För den trogne bloggläsaren kommer det inte som någon nyhet att jag är rätt tantig av mig, så det kommer väl knappast som någon överraskning att jag är förtjust i småkakor. Själva ätandet av dem är visserligen inte helt ointressant, men egentligen inte det viktigaste. Som den tant jag är förderar jag att knyta på mig mitt blommiga förkläde och sätta igång att knåda!

Jag tänkte att min kokbok från 1955 borde kunna innehålla nåt spännande kakrecept – på den tiden bakades det väl ändå en hel del tantkakor? Jodå, det var en ganska stor del av boken som togs upp av bakrecept. (Man kan även hitta ett flertal recept på tunga, samt en avdelning för ”utländsk mat”, såsom Pizza – Italiensk ansjovispaj.) Typiskt för tiden är att en chokladkaka helt ogenerat bär namnet negerkaka. Något som jag definitivt inte kommer bjuda på är den tårta som ska dekoreras med konserverade apikoser och k a t r i n p l o m m o n !

