Det måste vara nåt konstigt i linköpingsluften!

I måndags somnade Barbarolf vid tio på kvällen, för att sedan sova till tjugo i sju! Igår somnade han inte förrän vid midnatt, men vaknade ändå runt klockan sex i morse. Efter att Barbatönt gett honom frukost somnade han uppenbarligen om, eftersom han fortfarande ligger och sussar. (I ärlighetens namn så börjar Lelle nog tycka att det är dags för en andra frukost snart, för han ligger och smågrymtar lite misstänkt i sin säng*.)

Vädret är pissdåligt – när jag kollade på termometern nyss var det 14 grader. Fika kan man ju som tur är göra trots regn och rusk, så det har vi gjort. Vi har även träffat en toksöt bebis, som är ganska exakt dubbelt så stor som vår lilla gris. Medan Lelle bara ligger och stirrar på kycklingen i sitt babygym (och ibland slår han till den, även om det inte är med flit) tog Erkänd (kolla nokiaordlistan…) ett redigt tag om bågen som leksakerna hänger i och vrålade som värsta Ricky Bruch!

Idag ska vi fika med Knakelibrakan, imorrn med Annie-boy och på fredag med både Skatan och Key-Cee. (Ja, jag har konstiga namn på mina vänner!) Man blir väldigt populär när man har en Lelle att visa upp! Idag ska vi dessutom iväg till sjukhemmet där pappa bor. Jag får alltid en klump i magen när jag ska dit. Jag vet ju hur dålig han är, men jag lyckas liksom alltid förtränga det tills jag möter de dreglande resterna av den hyperintelligenta, intellektuella, svårt språknördiga man, som är min pappa.

Idag kommer det vara extra tungt att träffa honom, eftersom det är första gången han träffar Helmer. Av detta möte kommer pappa antagligen inte förstå någonting. Och ärligt talat vet jag inte om det är jobbigast att han inte fattar, eller att han fattar och blir ledsen. Jag hatar verkligen denna parkinsonism som har tagit min pappa ifrån mig! Jag vill kunna diskutera litteratur! Och grammatik! (Pappa var lektor i nordiska språk, innan han drabbades av parkinson – en ovanligt aggresiv variant, som på mindre än tio år har brutit ner både kropp och intellekt.) Och jag vill visa upp världens finaste Helmer! Jag vill verkligen visa upp världens finaste Helmer.

Som vanligt en hel massa blandade känslor när jag är hem-hemma alltså.

* Lelle sover inte alls i säng, utan i sin barnvagnsinsats, men det lät inte riktigt lika bra på nåt vis…

