Först trodde jag att det kanske bara var jag som var lite bakom. Bara för att jag är hyfsat bra på att använda mig av det svenska språket har jag ju inte koll på allt. Men efter att ha retat mig i månader på rengöringsmedlens ”nya formulering” var jag tvungen att kolla upp saken. Särskilt nu när det till och med pratas om ”ny formulering” i tv-reklamen. Borde det inte vara medlets formel som är ändrad?

Visst fasiken har Barbafjant rätt! (Vilket hon låter nationalencyklopedien hjälpa till att bevisa!)

Formulering: språklig utformning av uttr. el. sats

Formel 2: uttryck som beskriver viktiga egenskaper eller samband med hjälp av symboler särsk. logiska el. mat. sådana: matematiska formler BET.NYANS: spec. äv. symbolisk beteckning för ämne eller kemisk reaktion: den kemiska ~n för vatten är H2O

Vad tycker ni känns mest rimligt: Att Ajax’ språkliga uttryck är nytt, eller att dess viktiga egenskaper har förändrats?

Nu är bara frågan om man ska vara så nördig att man skickar iväg ett mail till Procter & Gamble, eller vilka det nu kan vara som ligger bakom den missvisande formuleringen!

