Tänk om Rolf hade haft vett att komma ut redan.

Då skulle hans/hennes mamma kunna sitta på balkongen och avnjuta ljumma sommarkvällar med ett litet, litet glas väldans kallt vitt vin i handen. (Bäst att låta glaset vara himskans litet, så att ingen moralens väktare ser det nödvändigt att påpeka för mig att mammor inte ska dricka vin. Helst inte tänka på det. Eller veta vad det är.) Och rolfen skulle såklart sova snällt i sin babysitter… Och pappan kanske skulle stå inne i köket och baka små goda ostsaker som mamman kunde få knapra på.

Så är ju livet inte riktigt just nu.

Igårkväll, exempelvis, häckade jag mestadels framför diverse skärmar. Och så blev jag galen och ville föda barn, så jag sprang (nåja; gick raskt) upp till sjätte våningen och skuttade ner igen. Då blev jag så slut att jag var tvungen att bara sitta i soffan ett tag. Det har blivit en hel del hissåkande på sistone…

Så gick jag och la mig vid tolv. Hade tänkt titta på nånting polisigt, för det är en av mina hemliga (?) svagheter – polisserier alltså – men det var bara en massa terroristtjafs, så jag stängde av och somnade istället.

På natten kunde jag inte sova. Eller jo, delar av den. Men jag vaknade kvart i två och somnade om nångång efter fyra. Då hade jag både hunnit med en vända på nätet och en del tittande på skräp-tv. (Men jag missade tyvärr vilket djur som hade allra mest fantastiskt kommunikationssystem. Eller vad 17 nu ”dokumentären” handlade om. Nåt sånt där program där en galen amerikan skriker att allting är ”amazing” och ”extreme” hela tiden. Allting upprepades tusentals gånger, utom just vad programmet faktiskt handlade om…)

Och som vanligt när jag haft såna där jobbiga nätter gick jag först upp, käkade frukost och läste tidningen. Därefter återvände jag till sängen och sov tills klockan nästan var två!

Gissa vem som kommer tycka att det är lite svårt att somna ikväll?

Och förresten. Det där med att föda barn. Nu har jag ju gått 10 dagar över tiden (och är alltså inne på den elfte) och börjar misströsta så smått. Eventuellt blir det helt enkelt inget barn här. Det är nog bara kakor i badbollen där fram!

