Jag har just mött Gud!

Om det inte vore för att jag är gravid och alltså inte har träffat mitt ofödda barn än skulle jag lätt kunna säga ”Nu kan jag dö lycklig” och verkligen mena det!

Igårkväll bakade jag nämligen en pollykaka, som dock inte var riktigt ätfärdig (läs: den var väldigt kladdig fortfarande) då. Men nu i förmiddags var den det. Som en liten efterrätt efter frukosten liksom.

Oh herre min skapare! Det var nog det godaste som någonsin har befunnit sig i min mun! Söt och kladdig och krämig och chokladig och lite knaprig och alldeles, alldeles underbar!

Den såg visserligen ut som en lite halvdan komocka eller nåt. Eller kanske mer som en massa klet med en skorpa på… Så om man ska bjuda på den bör man kanske öva några gånger, eller helt enkelt låta smaken tala för sig själv.

(Jag gräddade förresten i 20 min, och det var helt klart för lite. 25-30 verkar mer rimligt.)

Pollykaka
3 ägg
2 dl socker
200 gr choklad (helst mörk, tex marabou eller blockchoklad)
100 gr smör
½ dl vetemjöl
1 påse Polly orginal

Gör så här:
Vispa ägg och socker poröst. Smält smöret och lägg i chokladen och rör tills den också smält. Blanda ner chokladsmeten i äggsmeten och tillsätt mjölet (rör om väl) och i med Pollyn.

Häll smeten i en form med avtagbara kanter (fäst gärna ett bakplåtspapper i botten så går det superlätt att få ur kakan sen). Grädda i 175 grader, ca 20-25 min (kakan ska vara kladdig).

(Receptet är stulet från http://matplatsen.org/?p=495)

