Jo, herr Tönt och jag råkade ju impulsköpa balkongmöbler i fredags.

Jag hade väl misstänkt att det skulle kunna bli trevligt att faktiskt sitta på balkongen i något annat än en gammal galonfåtölj. (Jag älskar visserligen fåtöljen, men som balkongmöbel har den inte varit helt idealisk. Särskilt inte när man vill sitta två personer på balkongen, och den som inte sitter i fåtöljen får slå sig ner på en 39-kronorspall från ikea…) Men att herr Tönt och jag skulle utveckla en så stor förkärlek för yatzy-spelande på balkongen hade man ju aldrig kunnat ana!

Förresten – det är ett rätt konstigt spel jag har fått tag på. Med sex tärningar, så att man kan få femtal och tre par och sådär. Men vad 17 ska man då ge för poäng?! Jag löser genom att helt pragmatiskt ta bort en tärning och stryka de kategorier som inte passar in.

Är det någon som har koll på hur många poäng man ska ha för att få bonus förresten? Är det 50? Eller kanske till och med 60? Har vi fuskat hejvilt? Och hur många bonuspoäng ska man få?Frågorna är många. Svaren desto färre.

Så.

Istället för att föda barn njuter jag alltså av livet på den inglasade balkongen. Idag har jag till och med vågat sitta där med öppna fönster (eller om man nu ska kalla det väggar…). Något som jag inte har gjort sedan det flög in en skata i höstas! (Fåglar är det absolut äckligaste jag vet!)

Nä, om man skulle ta och återvända till sin seniortillvaro!

