Jag är (faktiskt) inte särskilt språkpolisig av mig.

Visst, det finns vissa saker som jag retar mig en del på, men jag brukar inte direkt se det som nödvändigt att påpeka för den som tokar till det hur tokigt det är. (Om jag inte rättar elevtexter såklart, men det är liksom en annan femma…)

Men.

När folk säger, eller ännu värre skriver, att de har dammsugat så vill jag fan i mig ta fram nåt riktigt kraftigt och ondsint tillhygge och bara banka, banka, banka personen i huvudet, samtidigt som jag taktfast skanderar att det heter dammsugit, din jävla obildbara apa!

Mina öron krullar ihop sig som om jag vore en avdankad proffsboxare!

Det heter dammsugit!

Och att man dammsög!

Man säger ju för 17 inte att man har sugat av någon! Kidsen säger inte att filmen sugade! Varför ska man då ha dammsugat?!


Jag har precis hittat en helt fantastisk blogg. Har läst massor med månader tillbaka. Följt personens liv och äventyr med spänning. Tänkt flera gånger att det borde ges ut i bokform. Fått litterär råbånge av den.

Så läser jag att hon dammsugade sin lägenhet.

Snacka om att jag slaknade.

