Ibland känner jag att jag skulle vilja ha en klocka.

Det är någonting speciellt med att ha klocka på sig. Kanske lite vuxet? Jag får en känsla av att man verkar lite mer seriös om man tittar på sin handled (fickur om halsen är bara för jävla pretentiöst, och inte alls vuxet, som att röka pipa ungefär) än om man halar fram mobilen.

Tyvärr funkar klockor och jag inte så bra tillsammans.

För det första har cystan i min handled (har jag någonsin skrivit om att den inte försvann efter operationen?) varit i vägen. Inte för att cystan är så enormt stor att klockan inte får plats, utan bara för att det av och till har gjort ont med den (inte alls enorma) tyngd som en klocka utgör.

För det andra har alla mina jobb inneburit att det är rätt bökigt att ha klocka på sig. Café –> tusen hand- och armledstvättar om dagen eftersom man blir kladdig av glass och rödbetssallad och jag vet inte vad. Dessutom tafsar man på pengar, och det är inte så fräscht. Mattant –> samma sak. Bageri –> samma sak. Hemtjänst/vårdboende –> samma sak, men lägg till risken att få bajs på sig. Det händer inte varje dag, men det har hänt. Då tvättar jag hellre armen än slänger klockan.

För det tredje. Och det är kanske både det sorgligaste och det mest genanta. Mina klockor har en förmåga att lukta pungsvett efter cirka tre sekunders användning! Då menar jag inte bara sommarfuktig pung, utan riktigt snuskig festivalpung, som inte sett vatten på nästan en vecka. Eller kanske två. Det vet man ju hur festivalmänniskor är när det kommer till hygien.

Jag har en klocka som jag tycker särskilt mycket om. En sån där som alla ville ha för några år sedan. Kommer inte ihåg märket, men kanske är det Axcent det heter. På ett sätt är den nog lite ful. Det är liksom en sån där klocka som man inte blir förvånad över att hitta på samma arm som pryds av en stor tribaltatuering. En något för solbränd arm. Med ganska mycket muskler. Och det huvud som hör ihop med armen är antagligen inte utrustat med några jättemängder intellekt.

Trots det tycker jag om den här klockan. Den passar mig. Jag har stora labbar och passar alltså i rejäla klockor och inte små damur med nätta kedjor.

Men.

Vem 17 vill ha en pungluktande arm? Inte jag. Alltså låter jag klockan ligga. Och tittar på min omogna mobil istället.

