Jag har ingenting särskilt alls att skriva om. Däremot har jag ett kök som sannerligen behöver städas. Alltså får det bli en lista…


1. Vilken bok läste du senast?
Flyga drake, skriven av Khaled Hosseini. (Det är också den senaste film jag sett.)

2. Vilken bok ska du börja på härnäst?
Ingen aning! Önskar att någon kunde berätta det för mig…

3. Är det övervägande manliga eller kvinnliga författare i din bokhylla?
Manliga antar jag. Så brukar det väl vara? (Sa hon lite lakoniskt.)

4. När du läser en bok, räknar du ner hur många sidor som är kvar, eller tänker “nu har jag kommit en fjärdedel”, “en tredjedel”, “hurra! hälften!” osv?
Om jag läser kurslitteratur, ja! Och möjligtvis om jag läser nånting riktigt bra som jag inte vill ska ta slut. Eller om jag läser på tåget och vill bli klar innan jag kommer hem.

5. Hur väljer du vilka böcker du vill läsa? Ex omslag, tips från vänner, recensioner, topplistor, bloggar osv?
Ganska ofta frågar jag mamman om hon har något bra i bokhyllan som jag kan få ärva. (Klar fördel med svensklärarmoder som uppdaterar regelbundet!) Handlar jag på bokrean kan det bli bara för omslaget. Ibland kan en titel locka – som när jag köpte Alla familjer är psykotiska av Douglas Coupland.
(Den rekommenderar jag för övrigt hejvilt! Finns tyvärr inte att köpa längre, men på bibblan finns den!)

6. När blir en bok för lång?
När man inte orkar läsa mer? Äh! Dum fråga!

7. Läser du lika gärna på engelska (om det är originalspråket) som på svenska?
Nej. Jag läser skitlångsamt på engelska och har helt enkelt inte tålamod till det!

8. Vilken bok kände du senast att du var tvungen att försöka övertala ALLA dina vänner att läsa?
Har nog varit ganska lugn med Flyga drake, men den vill jag verkligen rekommendera! Annars har jag tjatat brutalt mycket om Låt den rätte komma in! Den måste alla läsa! (Utom min storasyrra, för hon skulle bara drömma mardrömmar.)

9. Kan du lämna en bok som du tycker är tråkig? Isåfall, när ger du upp?
Det händer väldigt sällan att jag inte läser ut böcker, hur tråkiga jag än tycker att de är. Men Gösta Berlings saga… Det går fan inte! Den är så seeeg! Tror att jag har börjat (och slutat) läsa den tre gånger. Man ska ju gilla Selma om man både bor i Värmland och ska bli svensklärare, men nej. Jag gör det inte!

10. Vilken genre är överrepresenterad i din bokhylla, och vilken finns inte alls?
Har nog ganska blandat? Tror jag. Måste gå och kolla…
***
Nu har jag tittat efter lite grann. Är halvbajsnödiga klassiker (mestadels i lågprisutgåvor) en genre? Som det räknar jag nyss nämnda Lagerlöf, Günter Grass (oläst såklart), Dostojevskij med flera.

Chick lit är det väldigt ont om. Och motorböcker finns inte en enda. Annars finns nog det mesta.


(Som min bokhylla räknar jag förresten de böcker som jag medfört i bohaget (vilket putslustigt uttryck!).

