Är det någon som har koll på det här med att plantera och så??

Jag kom just på att jag inte alls har det!

Fick nämligen världens bästa födelsedagspresent av världens bästa Barbasohl – nämligen smultronfrön! Så länge som jag kan komma ihåg – nej faktiskt längre än så, eftersom mitt minne sträcker sig cirka tre timmar bak i tiden… – har jag drömt om att odla egna smultron. Och i år ska min dröm alltså bli verklighet.

(Jag brukar inte sakna det sommarställe min familj hade när jag var liten, förutom två grejer. För det första hade vi egen strand, visserligen med ganska stenig botten – men den var bara vår! Och för det andra saknar jag alla miljarder smultron som växte överallt!)

Nåja. Jag petade ner fröna i jord. Prydliga små rader i ett odlingstråg, eller vad man nu ska kalla det. En grön låg plastbytta, typ. Och så duscha ordentligt, och sen ha på plastfolie med lite lufthål.

Det gick ju jättebra! Efter en vecka har nu de prydliga raderna blivit befolkade med små gröna skott. Men vad 17 göra med dem? Ska man gallra redan när plantorna är pyttesmå? Eller kanske låta dem växa lite mer?

Puh. Det är inte lätt att hoppa på gröna vågen när man inte har nån koll på nånting!

